Nou val de informații false transmise în spațiul public

0
888


București,  iulie 2024 − Sub pretextul că apără interesele celor 10 milioane de șoferi, ghidată exclusiv de propriile interese, o asociație fără competențe pe zona de asigurări continuă să transmită informații false în spațiul public. Așa cum am spus în mod constant, luările de poziție ale acestei asociații – care s-a transformat într-un fals reprezentant atât al tuturor transportatorilor, al tuturor unităților reparatoare, cât și al tuturor românilor asigurați și păgubiți deopotrivă –  nu par a avea alt scop decât acela de a apăra, în realitate, interesele acelor service-uri și firme de închirieri de vehicule care, profitând de marjele de acțiune acordate de Legea nr. 132/2017 privind RCA, practică prețuri excesive de reparație și închiriere de autovehicule, în scopul obținerii unor profituri cât mai mari, în numele “principiului libertății economice”, dar pe seama plătitorilor de prime RCA.

Practic, această asociație afirmă răspicat că asiguratorii trebuie să achite orice deviz primesc din partea unităților reparatoare, principal preocupare fiind, de fapt, protejarea intereselor economice ale acestora. Ce uită să menționeze această asociație este faptul că despăgubirile care se plătesc pentru acoperirea acestor costuri nejustificate se suportă din primele RCA plătite de către cei 10 milioane de șoferi. Așadar, cu cât costurile de reparație și închiriere sunt mai exagerate, cu atât crește povara pusă în sarcina șoferilor.

Ce nu se menționează în acest comunicat este că problema ține, printre altele, de frecvența accidentelor rutiere și de dauna medie. În fiecare zi, în România, au loc peste 1.000 de accidente rutiere, în care 5 oameni își pierd viața și alte zeci de persoane sunt vătămate. Putem fi numiți „Țara accidentului la minut”. În acest context, asociații importante, reprezentative pentru industria de transport, au decis să lupte pentru reducerea frecvenței accidentelor rutiere, implicându-se în proiectul de țară inițiat de UNSAR, intitulat Coaliția pentru Siguranță Rutieră. Desigur, nu și asociația care pare a avea drept principal obiectiv atacarea statului român și, în mod constant, a industriei de asigurări, dar NU și implicarea concretă în oprirea carnagiului de pe șoselele României și ale Europei.

 

Așa cum am mai spus, dacă măcar jumătate din determinarea și energia anumitor organizații ar fi investită în prevenție rutieră, nu doar că multe vieți ar fi salvate, dar și frecvența accidentelor rutiere, care influențează primele RCA, ar arăta altfel.

 

România continuă să fie, din păcate, „campioană în Europa” la accidentele rutiere produse în țară. Din păcate, ne situăm pe locul 3 și la numărul accidentelor pe care mașinile înmatriculate în România le produc în străinătate. Astfel, în anul 2022 au fost înregistrate în străinătate aproximativ 25.000 de accidente produse de vehicule înmatriculate în România în condițiile în care, de exemplu, vehiculele înmatriculate în Franța (care are un parc de vehicule de aproximativ 4,5 ori mai mare față de cel din România, respectiv 45 milioane vehicule față de 10 milioane), au produs în străinătate aproximativ 24.800 de accidente.

 

În acest context, spre buna informare a șoferilor români, văzând cum aceeași asociație lansează în continuare în spațiul public acuzații din zona „fake news”, ne vedem nevoiți să facem următoarele precizări.

FAKE NEWS: Ultima Decizie a Curții Constituționale (CCR) pune capăt definitiv scandalului dintre service-uri și societățile de asigurări în dosarele RCA. Astfel, atât instanțele, cât și CCR au decis, la unison, că asigurătorii sunt obligați să achite integral devizele pentru repararea autovehiculelor în dosarele de daună RCA.

REALITATE: Curtea Constituțională are competența de a se pronunța asupra caracterului constituțional sau nu al unei legi sau al unei dispoziții din lege. Dar nimic nu împiedică legiuitorul să modifice acea lege dacă optează în acest sens – spre exemplu, pentru a repara dezechilibrele pe care anumite dispoziții din Legea RCA le-au indus în funcționarea normală a pieței. Chiar Curtea Constituțională a observat că „legiuitorul a conferit o marjă de acţiune unităţilor reparatoare”. Tot atât de bine, legiuitorul poate să acorde o atenție mai mare principalilor actori din jurul asigurării RCA – asigurați (deținătorii de vehicule) și terți prejudiciați (cei care suferă pagube în urma unor accidente de vehicule), deoarece legislația europeană a asigurării RCA este construită în jurul acestora și nicidecum pentru a favoriza și proteja anumite service-uri sau comercianți care închiriază mașini. Nicăieri în directivele auto europene nu sunt menționați operatorii economici respectivi.

 

FAKE NEWS: Doar 25% din prețul poliței RCA reprezintă plata daunelor, iar 75% încasează asigurătorii.

REALITATE: Fals. Din 100 lei încasați pe RCA, 74,76 lei merg către plata daunelor, arată datele oficiale ale ASF (pag. 31 din Raportul ASF 2023), în creștere față de 72,31 lei în 2022. Restul reprezintă cheltuieli de achiziție și administrare, taxe și contribuții către Fondul de Garantare a Asiguraților, Fondul Național de Protecție și către alte organisme instituționale etc.

 

FAKE NEWS: În țările civilizate din UE, spre deosebire de România, cheltuielile asiguratorilor sunt între 15-30%…

REALITATE: Conform Raportului ASF (pag. 31), rata cheltuielilor pentru achiziție și administrare pentru RCA în România este de 22,49%, și NU de 75% cum greșit se afirmă – în scădere de la 25,64% în 2022 și de la 36,70% în 2021.

 

Concluzia: chiar dacă se dorește defăimarea imaginii României și a pieței de asigurări din țara noastră, din punct de vedere al cheltuielilor, industria de asigurări se încadrează exact în intervalul de 15-30% menționat de această asociație.

 

Este clar, deci, că principala cheltuială a companiilor de asigurări este, a fost și va fi cea cu plata daunelor, în vederea onorării obligațiilor asumate față de clienți. Totodată, prin plata de despăgubiri importante, asigurătorii din România vin în sprijinul oamenilor și companiilor. Reamintim faptul că asiguratorii au plătit anul trecut despăgubiri-record în baza polițelor RCA, în valoare de 4,2 miliarde lei, dauna medie fiind în creștere în 2023 cu 8% comparativ cu anul precedent, respectiv de la 9.963 lei la 10.754 lei. Acestor sume li se adaugă rezerve în valoare de 2,3 miliarde lei pentru daunele avizate (RBNS), dar și 2,35 miliarde lei aferente daunelor neavizate (IBNR).

Revenind, în zona de cheltuieli sunt reflectate:

  • Taxe și contribuții plătite către Fondul de Garantare a Asiguraților, Fondul Național de Protecție și către alte organisme instituționale în valoare de 13% (deci care nu aparțin asigurătorilor). O parte din acești bani reprezintă un împrumut pe care asigurătorii îl acordă, conform legislației, pentru ca FGA să poată plăti despăgubirile către păgubiți. Nu se știe când vor fi recuperate sumele împrumutate de asigurători către FGA și care va mai fi valoarea lor atunci, având în vedere inflația și pierderea de dobândă.
  • Comisioane și alte cheltuieli de achiziție (așadar costuri pentru asigurători). Pe perioada plafonării tarifelor de primă, acestea sunt de maximum 7,4%.

 

FAKE NEWS: Numărul de daune RCA nu a crescut, ci a scăzut semnificativ…

REALITATE: Datele oficiale sunt prezentate trunchiat de către această asociație, căci raportul citat NU include daunele plătite de către FGA în locul City Insurance și Euroins, daune care se acoperă sau se vor acoperi din contribuțiile asigurătorilor ca procent din primele brute încasate (7% pentru activitatea de asigurări generale din care face parte și asigurarea RCA) și nici pe cele plătite de asiguratorii care operează în baza dreptului de liberă stabilire (FOE). În consecință, numărul total al dosarelor de daună deschise este mult mai mare, având în vedere că daunele care sunt în rezervă (adică avizate și aflate în curs de soluționare) nu sunt nici ele reliefate.

FAKE NEWS: Legat de afirmațiile privind calculul tarifelor de referință la RCA.

REALITATE: Modul în care se calculează actuarial un tarif RCA este, într-adevăr, unul complex. Dar, a insinua că prima de risc este suficientă pentru a menține stabilitatea unei industrii și, de asemenea, indicatorii de solvabilitate ai unei societăți de asigurare, este ca și cum ai spune că singurul cost al unei firme de transport cu un cap tractor este numai cel de achiziție și atât…

În realitate, tarifele de primă trebuie să reflecte daunalitatea înregistrată pe categoria de vehicule vizată. Așadar, atunci când se face referire la calculul tarifelor RCA, orice persoană de bună-credință ar trebui să aibă în vedere calculele realizate de specialiști, precum și datele statistice oficiale, netrunchiate, care redau imaginea reală.

Tot în spiritul transparenței și a dorinței de claritate, am detaliat într-un comunicat de presă anterior cum stau lucrurile cu adevărat și cum se formează tariful RCA. Detalii, AICI!

 

În ceea ce privește alte afirmații false făcute:

  • Asigurătorii din România fac obiectul controlului constant al mai multor autorități ale statului, inclusiv al ANAF, așa cum este și firesc. Afirmația cum că societățile de asigurări nu au fost controlate de ANAF niciodată în 30 de ani este pur și simplu halucinantă și demonstrează caracterul comunicatului și lipsa de rigoare și responsabilitate cu care sunt aduse informații denaturate în spațiul public.
  • Sancțiunea aplicată de Consiliul Concurenței a fost anulată în mod definitiv de Înalta Curte de Casație și Justiție în cazul UNSAR, iar litigiile inițiate de ceilalți Membri sunt în curs de judecată. Prin urmare, așa-zisa „acționare concertată” de care se pomenește cu vehemență este demontată pas cu pas de către instanțele judecătorești.

 

***

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here