|
Un produs vândut sub acelaşi nume şi acelaşi ambalaj trebuie să aibă aceeaşi compoziţie |
|
|
• |
În urma testelor, în unele state ale UE s-au găsit crochete de peşte cu mai puţin peşte, pâine feliată cu mai puţină făină integrală şi suc de portocale fără portocale |
|
|
• |
Discriminarea consumatorilor este inacceptabilă |
|
|
Deputaţii susţin că, dacă o companie vinde un produs în mai multe state din UE, dar cu compoziţie care diferă de la un stat la altul, acest produs nu poate fi prezentat pe piaţă cu etichetă identică, pentru că aceasta ar induce în eroare consumatorul. |
|
Teste şi sondaje efectuate în unele state membre, în special din Europa Centrală şi de Est, au arătat că există produse care sunt prezentate pe piaţă sub acelaşi nume şi ambalate identic, dar conţin ingrediente diferite, în detrimentul consumatorilor. |
|
Aceste diferenţe au fost găsite atât în produse alimentare, cum ar fi crochete de peşte, supe instant, cafea, băuturi răcoritoare, cât şi în produse non-alimentare incluzând detergent, produse cosmetice şi de curăţenie sau produse destinate bebeluşilor. |
|
Parlamentul European recomandă câteva măsuri care să fie aplicate la nivel european şi naţional pentru a identifica şi evita diferenţele de calitate a produselor. |
|
Cooperare transfrontalieră, teste comparative, o aplicare mai eficientă a normelor |
|
Membrii Parlamentului European propun: |
|
• |
cooperare transfrontalieră şi schimb de informaţii despre produsele care ar putea fi necorespunzătoare normelor şi despre posibile practici neloiale în cadrul autorităţilor naţionale pentru protecţia consumatorilor şi a produselor alimentare, a asociaţiilor pentru consumatori şi a Comisiei Europene; |
|
|
• |
o abordare comună a procesului de testare pentru a aduna probe sigure şi comparabile şi pentru a indica cât de grave şi răspândite sunt practicile legate de diferenţele de calitate; |
|
|
• |
prezentarea rezultatelor disponibilă într-o bază de date publică şi analiza acestora “nu mai târziu de finalul anului 2018”. |
|
|
Actualizarea Directivei privind practicile comerciale neloiale |
|
Chiar dacă deputaţii au salutat propunerea Comisiei din aprilie 2018 privind Un nou pact pentru consumatori, care modifică Directiva privind practicile comerciale neloiale, aceştia au susţinut că este nevoie de mai multe clarificări. Ei spun că “rezultatul procesului legislativ ar trebui să ducă la o definiţie clară a ceea ce se consideră a fi diferenţa de calitate şi cum ar trebui să fie evaluat şi rezolvat fiecare caz.” |
|
Membrii Parlamentului “cred cu tărie” că un amendament care introduce un nou punct pe “lista neagră” a directivei (Anexa I, lista practicilor interzise în toate circumstanţele), care să menţioneze explicit diferenţa de calitate a produselor etichetate identic, când aceasta duce la discriminare şi nu respectă aşteptările consumatorilor, “ar fi o modalitate eficientă de a rezolva cazuri de diferenţe de calitate”. |
|
Logo la nivel european |
|
“Preferinţele consumatorilor nu ar trebui să fie folosite ca o scuză pentru a scădea calitatea sau pentru a oferi produse cu grade diferite de calitate pe diverse pieţe,” spun membrii Parlamentului reamintind că operatorii de afaceri pot comercializa produse cu compoziţie şi caracteristici diferite în Europa numai atunci când există “factori legitimi” care justifică această practică şi când se respectă în totalitate normele UE. |
|
Deputaţii invită producătorii să ia în considerare posibilitatea de a include pe ambalaje un logo care să indice că produsul respectiv are acelaşi conţinut şi aceeaşi calitate în toate statele membre ale UE. |
|
Raportorul dosarului Olga Sehnalová (S&D, CZ) a afirmat: |
|
“Consumatorii din state diferite se plâng că nu se bucură de acces egal la acelaşi nivel de calitate atunci când cumpără produse ale aceloraşi branduri, etichetate identic. Diferenţa de calitate a produselor subminează încrederea cetăţenilor în funcţionarea corectă a pieţei interne a UE şi de aceea este nevoie de o soluţie la nivel european. Dacă un produs, indiferent dacă este un produs cunoscut din categoria alimentelor, băuturilor, cosmeticelor, detergent, diferă de alte produse etichetate la fel, acesta ar trebui considerată o practică comercială neloială. Nu pot exista nici produse de categoria a doua, nici cetăţeni de categoria a doua în UE.” |
|
Următoarele etape |
|
Recomandarea inclusă într-o rezoluţie non-legislativă pregătită de Olga Sehnalová a fost aprobată cu 464 de voturi pentru, 69 împotrivă şi 17 abţineri. |
|
Noua propunere legislativă care modifică Directiva privind practicile comerciale neloiale (raportor Daniel Dalton (ECR, UK)) este aşteptată să fie supusă votului în Comisia pentru piaţa internă şi protecţia consumatorilor, în noiembrie. |
|
|
Informaţii suplimentare: |
|
|
|