Sursa foto: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/ma-ina-automobil-vehicul-tehnologie-2027045/
Indiferent de ce domeniu de activitate vorbim, tehnologia este într-o continuă dezvoltare. Cu toate că și în domeniul auto evoluează și se implementează noi tehnologii, unele elemente descoperite încă de la apariția motoarelor moderne sunt eficiente și astăzi. Un astfel de element este reprezentat și de turbosuflante.
Rolul turbosuflantei este acela de a îmbunătăți performanțele mașinii, de a reduce consumul de combustibil, precum și de a reduce poluarea. Deși inițial turbosuflantele (sau turbinele) au fost implementate la motoarele mari – precum nave sau avioane – în ziua de astăzi, majoritatea automobilelor care circulă au instalate astfel de componente. Acestea sunt folosite în special la autoturismele cu motorizare diesel.
Recondiționarea sau înlocuirea turbosuflantei?
Turbosuflanta este o componentă indispensabilă în domeniul auto, funcționarea ei în condiții optime oferind o creștere a puterii, scăderea consumului și o emisie scăzută de noxe. Această este formată din turbină – considerată partea “caldă” a componenței – și compresor – partea “rece” – elemente interconectate printr-un ax central.
În plus, turbosuflanta este una dintre cele mai scumpe componente ale unui autoturism. De aceea, înlocuirea acesteia în caz de defectare reprezintă o cheltuială consistentă pentru orice proprietar auto.
Cum poate acesta să își dea seama că turbosuflanta s-a stricat? Conducător auto poate observa dacă mașina are un consum ridicat de ulei, fumul evacuat este negru sau motorul pierde din putere. Dacă aceste aspecte sunt observate din timp, turbosuflanta poate fi recondiționat, cheltuielile fiind astfel la jumătate față de înlocuirea acesteia.
Defecțiunile turbosuflantei pot fi determinate de filtrul de aer înfundat, aspirația unor corpuri străine, înfundarea conectorului dintre galeria de aspirație și pompă de injecție, depuneri de calamina în spatele rotorului turbine.
Însă dacă se omit indiciile că ceva este în neregulă cu autoturismul sau se amână repararea componentei defecte, pot fi afectate și alte elemente ale mașinii, precum supape, ambreiaj sau cutia de viteze. Totodată, carcasele exterioare ale turbosuflantei se pot sparge, făcând astfel imposibilă recondiționarea acesteia.
Manoperă de recondiționare constă în dezinstalarea turbosuflantei, diagnosticarea defecțiunilor, înlocuirea pieselor defecte, așezarea turbosuflantei pe un banc special pentru verificarea presiunii și echilibrarea și turarea acesteia, componentă recondiționată fiind ulterior montată pe motorul autoturismului.
Recondiționarea turbosuflantei trebuie făcută numai de personal specializat, cu experiență relevantă în domeniu, și cu instrumente și tehnologii adaptate componentelor vizate. De acest aspect depinde, în primul rând, calitatea reparatiei efectuate și, implicit, siguranță oferită în momentul deplasării prin trafic.
Metode de întreținere a turbosuflantelor
În urmă procesului de recondiționare, conducătorul auto trebuie să primească o garanție pentru serviciul primit. Însă pentru o durata de viață mai mare a componentelor autoturismului, acesta are datoria de a respectă câteva aspecte în utilizarea mașinii.
În primul rând, după pornirea mașinii este nevoie de un timp pentru lubrifierea turbosuflantei și abia apoi se poate accelera, astfel se evita defectarea prematură a componentei. De asemenea, oprirea motorului trebuie să se facă după scăderea turației la relanti.
După efectuarea schimbului de ulei, sistemul de ungere al turbosuflantei trebuie amorsat. În anotimpul rece sau dacă autoturismul nu a mai fost pornit o perioada îndelungată, motorul trebuie pornit și lăsat în stare de repaus, pentru efectuarea lubrifierii. Însă ar trebui evitate perioadele lungi de repaus ale motorului.