considerã Dragoș Costache, director executiv Apulum94 & SpinMedia
Se încheie al doilea an al pandemiei de COVID 19. Cum caracterizați piața în domeniul imobiliar, din cele douã planuri comparative importante – în comparație cu anul trecut, lovit, de asemenea, de pandemie și comparativ cu anul 2019, un an fãrã COVID?
Sã începem cu anul 2019, atunci când piața imobiliarã era mult mai așezatã și nu dãdea semne de schimbãri majore, în preferințele cumpãrãtorilor.
În perioada aceea, piața imobiliarã din București și Ilfov avea o traiectorie previzibilã și, în același timp, se afla pe un trend crescãtor a prețului, în limite de 5 – 10%, în funcție de zonã, dar și un apetit de achiziție tot mai mare din partea populației.
Locuințele noi câștigau teren, în fața locuințelor vechi, dar criteriile de achiziție erau legate tot de distanța fațã de principalele puncte de interes ale Bucureștiului, proximitatea unei stații de metrou, cât mai multe mijloace de transport în comun, școli, grãdinițe etc.
Însã, din luna martie a anului 2020, odatã cu începerea pandemiei, piața imobiliarã a cãpãtat altã perspectivã.
Majoritatea celor implicați în acest domeniu au început sã își punã întrebãri legate de viitorul pieței imobiliare și de variantele de lucru, în contextul limitãrilor luate la acel moment de cãtre autoritãți.
A fost o perioadã grea, dar cine a continuat sã își desfãșoare activitatea, respectând normele în vigoare, a reușit sã își ducã businessul mai departe.
Au fost dezvoltatori imobiliari care au ezitat sã își extindã proiectele sau sã înceapã altele noi, dar o parte dintre ei au continuat dezvoltarea și, în final, rezultatele au fost în favoarea lor.
Cei mai sceptici dintre jucãtorii din piațã au pariat pe un blocaj și o depreciere a valorii imobilelor și terenurilor, rãmânând de partea celor care doar analizeazã piața și așteaptã sã vadã cum decurg lucrurile.
La polul opus sunt cei care nu doar au continuat proiectele existente, dar au început altele noi.
Din vara anului 2020 și pânã în prezent prețurile locuințelor noi, vechi, terenurilor, halelor industriale au avut parte de o apreciere a valorii și de 30 – 40%.
Dacã, pentru imobilele noi, majorarea prețurilor este direct legatã de creșterea prețurilor materialelor de construcție, a manoperei cerute de firmele de construcție și a valorii terenurilor pe care urmeazã a fi dezvoltate noile proiecte, pentru piața veche putem considera creșterea doar una speculativã.
Dacã vorbim despre preferințele de achiziție ale clienților, aici am observat – în perioada aprilie 2020 / noiembrie 2021 – cu predilecție o cerere crescutã pentru locuințele de tip casã la curte. Din tot acest context, putem trage o concluzie: aceea cã piața imobiliarã a continuat sã se dezvolte și sã creascã!
Dintre cele trei sectoare legate de imobiliare (A. investitori + dezvoltatori, B. vânzãri și C. închirieri), care a fost cel care a rezistat cel mai bine, în vremuri de pandemie?
Dacã segmentãm piața și o analizãm din unghiul celor trei sectoare menționate, putem trage urmãtoarele concluzii.
În toatã aceastã perioadã, investitorii (dezvoltatorii imobiliari) au continuat sã livreze noi locuințe cãtre clienți și implicit au reușit sã își creascã cifra de afaceri.
În acest moment, dacã vom cãuta oferte de locuințe noi în București și Ilfov, vom constata cã existã puține variante pentru construcțiile deja finalizate, majoritatea celor disponibile sunt încã în construcție.
Acest segment a avut cea mai mare stabilitate, în aceastã perioadã.
La început de pandemie, cel puțin apartamentele vechi din capitalã au prezentat un interes redus de achiziție din partea clienților, majoritatea optând pentru casele la curte, din zonele limitrofe Bucureștiului.
Munca de acasã și-a pus amprenta asupra noilor tendințe de achiziție.
O parte dintre clienți aveau foarte bine puse în minte criteriile ce stau la baza opțiunilor de cumpãrare, motivând astfel:
“Lucrãm mai mult remote, restricțiile continuã sã fie tot mai prezente în viața de zi cu zi, situația actualã ne descurajeazã sã frecventãm locurile aglomerate – atunci, achiziția unor imobile mai scumpe, aflate în zone centrale și cu acces facil cãtre punctele principale de interes, nu mai au aceeași importanțã, în aceastã perioadã și posibil o vreme destul de lungã și dupã trecerea pandemiei.”
O casã la curte pare pentru majoritatea cumparãtorilor o variantã mai bunã, în aceastã perioadã.
Dacã ne uitãm și la piața chiriilor, aceasta a fost destul de afectatã încã din martie 2020, pânã în prezent.
De asemenea și aici locuințele vechi au cel mai mult de suferit.
Dacã facem o comparație cu alte industrii, putem spune cã piața imobiliarã nu a fost afectatã, așa cum credeau unii, la începutul pandemiei.
Activitatea de publicitate în domeniul imobiliar are coordonate diferite, la modul general, comparativ cu publicitatea în alte domenii?
Piața de publicitate este prezentã în planul de business al oricãrui investitor care înțelege importanța promovãrii și rolul acesteia în sporirea rezultatelor favorabile.
Fațã de imobiliare, aici schimbãrile au fost mult mai bruște și mai greu de anticipat.
Fie cã vorbim de investitorii în imobiliare sau din alte domenii de activitate, mulți au înțeles importanța vizibilitãții chiar și în perioade mai puțin stabile.
Orice business, pentru a-și pãstra o imagine favorabilã în mintea consumatorilor, trebuie sã aibã o expunere constantã și pe cât mai multe canale de promovare, așa cum ne place nouã sã spunem: mixul de publicitate.
Mixul de publicitate offline include urmãtoarele canale: outdoor (panouri stradale, meshuri de mari dimensiuni, amplasate pe blocuri, billboarduri, unipoluri, backlit-uri, steaguri), indoor (distribuție de materiale publicitare, panotaj), boarding pass-uri, târgurile imobiliare.
Am subliniat promovarea prin boarding pass-uri deoarece acest canal este unul nou pe piațã și prezintã interes din ce în ce mai ridicat, pentru oamenii de afaceri. Publicitatea prin boarding pass-uri se face prin personalizarea tiketelor de zbor ce sunt distribuite la porțile de check-in ale unor companii aeriene.
În domeniul imobiliar, publicitatea începe sã devinã un lucru important și este luat în calcul în business planul investitorilor, la fel cum sunt și celelalte aspecte ale proiectelor.
Fiecare domeniu de activitate are particularitãțiile sale și de aici pornește diferențierea în alegerea canalelor de promovare.
În ce direcții se desfãșoarã activitatea de publicitate, în compania dvs.?
În cadrul companiei noastre, publicitatea ocupã un loc foarte important și încercãm încontinuu sã gãsim noi și noi metode de promovare.
Chiar dacã vizibilitatea în mediul online este una foarte extinsã pentru compania noastrã, ne-am focusat în permanențã pe campanii de promovare offline (meshuri, panouri stradale, unipoluri, steaguri etc), promovare indoor (distribuție pliante, panotaj), participãri la toate târgurile de profil, apariții în presa scrisã și altele.
De toate aceste promovãri extinse au parte toți clienții companiei noastre care opteazã pentru vânzarea proprietãțiilor în regim de EXCLUSIVITATE.
În general, atunci când sunt vremuri grele, prima cheltuialã la care renunțã companiile aflate în dificultate sunt cele de publicitate. Cum comentați acest lucru?
Din pãcate, acest lucru este interpretat greșit de cãtre o parte a pieței, iar consecințele negative nu vor întârzia sã aparã, acolo unde publicitatea a fost sistatã.
Dacã bugetele companiilor sunt afectate și se cautã soluții de reducere a cheltuielilor, în analiza de ansamblu trebuie ținut cont ca o parte din resursele financiare existente sã fie alocate cãtre anumite campanii de promovare. Trebuie sã diferențiem faptul cã publicitatea este esențialã și nu o putem include cu ușurințã în lista de cheltuieli, ci mai degrabã în lista de investiții necesare. În cele mai multe cazuri, renunțarea la promovare reduce șansele companiilor sã își redreseze afacerile.
Dacã analizãm atent situația din piațã vom observa cã sunt o mulțime de companii din diverse domenii și cu diverse mãrimi care au campanii de promovare constante. Acest lucru este îmbucurãtor și benefic pentru piața de publicitate, dar, în același timp, este și o recunoaștere a necesitații de promovare,din partea deținãtorilor de businessuri.
Ce are în plus compania Apulum 94, fațã de alte companii de profil?
În primul rând, avem un istoric de peste 27 de ani de activitate în domeniul imobiliar și o echipã de agenți experimentați, cu vechime în compania noastrã.
Încã de la începutul existenței companiei, filozofia de lucru a fost una axatã pe starea de bine a angajațiilor, dezvoltarea unui mediu de lucru echilibrat, competitiv și focusat pe gãsirea de soluții.
Am reușit sã ținem pasul cu toate schimbãrile de pe piața imobiliarã, astfel încât sã avem continuitate și sã oferim servicii de calitate, în toatã aceastã perioadã de timp.
Am fost de multe ori inițiatorii unor modalitãți de lucru, iar un exemplu este prezentarea proprietãțiilor cu ajutorul filmãrilor VR 360.
Desfãșurãm regulat campanii outdoor, astfel încât sã transmitem pe toate cãile de comunicare mesajul companiei cãtre piațã.
În sprijinul clienților ce apeleazã la serviciile noastre venim cu soluții integrate, pentru a le oferii o experiențã plãcutã în tot procesul de vânzare/cumpãrare a unei proprietãți.
Tratãm cu seriozitate fiecare solicitare venitã din partea cliențiilor și încercãm sã gãsim rezolvare, în orice situație.
Dupã cum spune sloganul nostru, noi suntem „Un partener de cursã lungã”!
Cum apreciați cã va fi anul viitor, în domeniul imobiliar?
Dupã cum vedem ce se întamplã pe piațã, în general și incertitudinea creatã de actuala crizã sanitarã, este greu de fãcut o predicție. Sunt o mulțime de factori ce trebuie luați în calcul, în momentul în care vrei sã anticipezi o evoluție a pieței.
În linii mari, dacã nu vor exista schimbãri majore legate de programele de guvernare, de finanțare sau alte situații cu impact major, inclusiv apetitul de cumpãrare al clienților, posibil sã avem o piațã ce își continuã drumul actual, cu mici ajustãri sau majorãri, în funcție de moment.
Achizițiile imobiliare prezintã interes pentru toți cei care realizeazã venituri din diverse activitãți și își doresc sã facã o investiție sigurã, pe termen lung.
/ Daniel Neguț