Piața românească de artă în 2020

0
1394

. Topul celor mai bine vândute opere de artă și obiecte de colecție, recorduri de preț sau creșteri neașteptate de piață, românii, mai empatici cultural în anul ce a trecut – sunt doar câteva dintre spectaculoasele evoluții ale pieței românești de artă în 2020.

Dacă facem o medie aritmetică a celor mai importante 10 tranzacții prin licitație în 2020, ne rezultă o medie de 116.250 de euro. Dacă o raportăm la media topului 10 per 2019, de 119.000 euro, nu ne rezultă diferențe semnificative (-2,36%). Însă din punct de vedere al volumului total de piață, calculele parțiale și provizorii indică, față de 2019, o creștere în 2020 a numărului și valorii tranzacțiilor prin licitație, cu aprox. 20%.

Care să fie cauza acestei creșteri de piață? Pe de o parte, apariția, în a doua jumătate a lui 2019, a două noi case de licitație, pe de altă parte, contra-intuitiv, creșterea cererii de artă, din ce în ce mai mulți români având mai mult timp la dispoziție în 2020 pentru a căuta online și a constata nivelul încă foarte accesibil al cotațiilor artei românești în piața românească incipientă de artă.

Raportat la dublarea numărului de licitații caritabile, într-un an care ne-a dezorientat, timorat și încercat greu, dar și la creșterea cu 20% a tranzacțiilor comerciale cu artă și obiecte de colecție – contra-intuitiv probabil, pentru cei mai mulți dintre noi – putem concluziona că în momente de cumpănă, mulți români au optat mai limpede pentru valori fundamentale și durabile, precum arta, identitatea culturală, istoria națională – și, nu în ultimul rând – caritatea. Sintetizând cifrele, putem concluziona că în 2020 românul a devenit (sau a dovedit că este) cu 30% mai empatic si mai rafinat cultural.


Precum frumusețea, arta este în ochii privitorului. Oamenii sunt cei care îi dau sens și valoare, de aceea cultivarea relației dintre artiști, artă și public și reinventarea ei de-a lungul timpului este esențială, un element neputând exista fără celelalte.

Atât publicul larg, cât și colecționarii sau companiile caută să se regăsească în creațiile artistice, fie că o fac vizitând expoziții, cumpărând lucrări pentru colecții private sau comunicând valorile unui brand prin intermediul colecțiilor corporatiste. Motivațiile celor care urmăresc să își cultive această pasiune sunt diverse, însă, de cele mai multe ori, la baza colecționării lucrărilor de artă stă pasiunea. În contextul pandemiei care a afectat și România de la începutul lunii martie 2020, realitatea fiecăruia a devenit alta decât o știam. Distanțarea socială și restrângerea activității economice din mai toate sectoarele, inclusiv cel al activităților culturale, fac ca lumea artei să traverseze o perioadă de adaptare, redescoperire și căutare de noi mijloace prin care să își țină publicul aproape.

Arta coboară de pe soclu și simeză și se mută în online – singura modalitate de a o mai aduce în atenția publicului astăzi. Nicicând oamenii nu au fost atât de conectați la lumea artei, așa cum sunt acum datorită expansiunii social media și a mijloacelor de comunicare online.

Cumpărarea de artă online, din oricare colț al lumii, a devenit posibilă odată cu apariția caselor de licitații care activează exclusiv în mediul virtual, această tehnologizare timpurie devenind un avantaj pentru mediul de business cu artă, odată cu oprirea tuturor activităților din offline. Motivațiile cumpărării de artă pe timp de pandemie sunt totuși altele, pasiunea fiind treptat înlocuită de grija pentru siguranța banilor, arta devenind mai degrabă un mijloc de investiție pe termen lung.

Raportul de față își propune o scurtă incursiune în evenimentele care au dus la continuarea creșterii pieței de artă în ultima perioadă și o explorare a modului în care noua situație globală va produce efecte simțitoare asupra tuturor celor implicați – de la artiști, la galerii și case de licitații, la desfășurarea de evenimente artistice, precum și în procesul de cumpărare și motivația de a investi în artă. La fel ca în educație, digitalizarea forțată produsă de pandemie și măsurile de distanțare socială impuse aduce și în lumea artei o schimbare de paradigmă. Ne propunem să punem întrebări, să analizăm din diverse unghiuri și să comparăm contextul actual cu cel al crizei economice din 2008-2009, fără a avea însă răspunsuri sau sfaturi în ceea ce privește adaptarea la lumea post – COVID19, venind doar cu îndemnul de a îmbrățișa această transformare a noastră, a tuturor.


ARTA INSEAMNA PASIUNE. Sunt câteva moduri în care se poate cultiva această pasiune, iar motivaţia oricărei colecţii de artă variază. Colecţionarii pot fi ghidaţi de considerente estetice și să fie indiferenți la perioada artistică căreia îi aparţine opera, ori se pot focusa pe un curent în artă sau pe un anume grup de artişti. Unii intenţionează să creeze un muzeu al patrimoniului recuperat și semnificativ, în timp ce alţii urmăresc să lase colecția moștenire copiilor lor, drept educație identitară, martor al valorilor culturale în care cred. Ce au însă în comun toţi marii colecţionari este pasiunea pentru artă, ca formă sublimă și complexă de mesaj sintetic al unei culturi, al unei civilizații pe care au cunoscut-o și admirat-o.

Piaţa de artă este în continuă schimbare – şi nu este întru-totul transparentă. Raportul nostru de piaţă urmăreşte să ofere o imagine de ansamblu cât mai fidelă a acestei pieţe, bazându-se în primul rând pe datele precise ce rezultă, regulat, în urma licitaţiilor de artă românească din România și străinătate. Explorează tendinţele “macroeconomice” de evoluție a acesteia, punând la dispoziţie statistici, subliniind fenomene actuale şi curente artistice în vogă.

De reținut însă că acest raport de piață nu vrea să reprezinte și nu este un ghid de gust în cât privește investiția personală în arta românească. Fiecare operă este unică, cu propria ei identitate, propriul context şi propria istorie, conotând valori culturale diferite, cărora doar destinatarul lor final le găsește folosința ultimă. Scopul nostru este acela de a vă pune la dispoziţie informaţii şi expertiză despre felul cum ați putea „,naviga” în complexa lume actuală a artei şi cum pot fi interpretate datele frecvent vehiculate cu privire la această piață, ce se dezvoltă, an de an, din ce în ce mai interesant și mai internațional.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here