Memorandumul discutat, miercuri, in Guvern privind reducerea numarului de linii feroviare nerentabile este strategia mai veche negociata cu Fondul Monetar International (FMI) privind inchiderea acelor linii care produc pierderi, a declarat premierul Victor Ponta, citat de Mediafax.
„Este vorba de strategia mai veche negociata cu Fondul Monetar International de reducere a pierderilor la societatile de cale ferata. Este strategia mai veche de a pastra pentru CFR liniile care sunt profitabile, de a deschide piata pentru operatorii privati, iar daca sunt linii care nu mai sunt folosite, evident ca acestea trebuie inchise pentru ca produc pierderi”, a spus Ponta.
El a raspuns astfel intrebat de presa despre memorandumul discutat de Guvern privind eficientizarea sectorului feroviar, care prevede inchirierea unor linii CFR sau amenajarea in locul acestora a unor drumuri pentru transportul in comun, artere pietonale ori piste pentru biciclisti.
Concentrarea pe o retea feroviara mai restransa si programe de reducere a costurilor sunt o parte dintre masurile avute in vedere de Guvern pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar, necesare pentru aprobarea Master Planului General de Transport al Romaniei.
Inchiderea sau inchirierea unor tronsoane din reteaua feroviara este si unul dintre angajamentele Romaniei fata de FMI.
Astfel, Guvernul a convenit cu FMI ca, pana la finele anului 2013, sa decida inchirierea sau inchiderea a peste 700 kilometri linii de cale ferata si sa aplice aceleasi proceduri pe parcursul anului 2014 pentru alti 900 kilometri linii CFR, pentru a obtine economii calculate la 70 de milioane lei anual.
In iunie 2011, fostul Guvern a decis inchirierea a circa 1.000 kilometri de linii de cale ferata si inchiderea altor aproximativ 1.000 de kilometri tronsoane feroviare, estimand ca operatiunea va genera economii de 109 milioane lei la bugetele companiilor CFR, masura convenita cu Fondul Monetar International.
La acel moment, Guvernul s-a angajat in urma negocierilor cu Fondul Monetar International sa inchida 20% din liniile de cale ferata aflate in administrarea CFR SA, reprezentand aproximativ 4.000 de kilometri, daca nu gaseste un investitor care sa realizeze intretinerea acestora si care va fi selectionat in urma unor licitatii.
La finalul aceluiasi an, Guvernul a stabilit cu FMI ca numarul total al liniilor de cai ferate aflate in administrarea CFR SA sa fie redus substantial si in urmatorii ani, la maximum 15.500 kilometri, ceea ce a condus la concedierea a 2.000 angajati ai companiei pana la sfarsitul lunii aprilie 2012, comparativ cu numarul de salariati din septembrie 2011.
incepand cu anul 2004, au fost inchiriate sectii de circulatie pe calea ferata cu o lungime insumata de peste 2.000 kilometri.
Potrivit datelor CFR, la nivelul anului 2009, lungimea totala a liniilor de cale ferata ale infrastructurii feroviare era de 20.210 km (retea desfasurata), din care 17.691 km infrastructura feroviara publica si 2.519 km infrastructura feroviara privata.