In Romania, mai putin de o treime din companiile din categoria IMM-urilor utilizeaza tichetele de masa si cadou, ceea ce arata ca potentialul de dezvoltare al acestei piete este semnificativ. Societatile cu mai putin de 10 salariati sunt cel mai putin familiarizate cu sistemul tichetelor de masa, ele suferind de altfel cel mai mult in ultimii ani ca urmare a situatiei economice.
Ponderea lor in utilizarea acestui sistem de motivare este de doar 24%
Per ansamblu, 47% din totalul salariatilor din Romania beneficiaza de tichete, ceea ce, numeric vorbind, inseamna sub doua milioane de persoane.
Pe baza acestor date, avand in vedere totalul de 4,2 milioane de angajati existenti in Romania, din care aproximativ 1,5 milioane nu au dreptul la tichete (fiind bugetari) si 1,9 milioane au deja astfel de bonuri, expertii Golden Mind&Spirit au ajuns la concluzia ca exista un potential de crestere echivalent cu 800.000 de salariati.
Mergand mai departe, daca fiecare din acesti salariati ar primi, in medie, 21 de tichete de masa lunar, potentialul de crestere al pietei tichetelor ajunge la cel putin 16,8 milioane de tichete emise lunar. Iar la valoarea nominala de 9 lei a unui tichet, expertii Golden Mind&Spirit esitemaza ca „golul“ din aceasta piata se cifreaza la peste 151 milioane de lei, in pofida multiplelor beneficii consistente pe care sistemul tichetelor le aduce atat pentru salariat si angajator, cat si pentru economia nationala.
Din pacate, principalul motiv pentru care companiile nu acorda tichete il reprezinta situatia financiara dificila cu care acestea se confrunta (51% renunta din aceasta cauza). Cu toate acestea, 20% din companii nu sunt de fapt familiarizate cu serviciul tichetelor.
Exista, de asemenea, o disproportie intre companiile mari si medii pe de o parte, care sunt principalii utilizatori ai sistemului de tichete, si firmele mici care il utilizeaza mult mai putin. Firmele mici au insa la fel de multe avantaje din utilizarea tichetelor de masa ca si companiile mai mari.
Un alt aspect care trebuie avut in vedere este cel legat de valoarea nominala a unui tichet de masa, care este in prezent de 9 RON si care nu poate asigura o masa de pranz, asa cum rezulta si dintr-un studiu al Institutului de Economie Nationala din cadrul Academiei Romane. Pentru a tine cont de inflatie si de costul crescut al alimentelor, valoarea unui tichet ar trebui sa fie de 12 RON.
CONCLUZII
Pentru o mai buna cunoastere a sistemului tichetelor in Romania, este nevoie de o informare sustinuta a pietei privind avantajele acestuia. Informarea trebuie sa se adreseze atat mediului privat, in sensul in care si firmele mici sa vada care sunt beneficiilor lor daca isi motiveaza angajatii pe aceasta cale, cat si autoritatilor care nu sunt intotdeauna constiente de avantajele pe care tichetele de masa le aduc in sensul reducerii economiei subterane atat in ceea ce priveste salarizarea la negru, cat si fiscalizarea produselor alimentare.
Tot in cadrul informarii autoritatilor trebuie sa fie inclusa si constientizarea faptului ca valoarea de 9 RON pentru un tichet de masa este insuficienta, motiv pentru care o actualizarea a valorii acestuia pentru a acoperi macar rata inflatiei se impune de urgenta.
O latura aparte ar fi lansarea unei dezbateri publice privind rolul si locul altor tipuri de tichete (de vacanta, de exemplu), care, la fel ca si in cazul celor de masa, ar veni in sprijinul industriei la care face referire si ar deveni un instrument de lucru extrem de util pentru tot circuitul angajator, angajat, buget de stat, dar si sectorul economic in cauza la serviciile caruia apeleaza tichetul de vacanta, si anume turismul.
Dan Matei Agathon
Clement Sava
Acest document reprezinta o analiza Golden Mind & Spirit.