PROIECTUL PILOT ,,ABILITĂȚI PENTRU ACȚIUNE”, IMPLEMENTAT ÎN LICEELE DIN JUDEȚUL ALBA – În anul şcolar 2021-2022, Agenţia Naţională Antidrog (ANA), prin Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog (CPECA) Alba, implementează proiectul pilot ,,ABILITĂȚI PENTRU ACȚIUNE”, în cadrul Liceului Corneliu Medrea Zlatna, Colegiului Național „Titu Maiorescu” Aiud și Liceului Tehnologic Sebeș.
Proiectul are o abordare complexă pentru prevenirea consumului de droguri, favorizând factorii de protecție ai elevilor, prin dezvoltarea unei conexiuni puternice cu școala, implicarea părinților în viața copiilor și dobândirea cunoștințelor și abilităților necesare în luarea unor decizii sănătoase atunci când sunt presați să consume droguri.
,,ABILITĂȚI PENTRU ACȚIUNE” se adresează elevilor din învățământul liceal şi utilizează resursele pedagogice ale modulului Lions Quest – Abilități pentru acțiune (Lions Quest – Skills for Action-level II), un program cuprinzător şi universal, bazat pe dovezi ştiințifice, tradus în 36 de limbi și implementat în peste 90 de țări.
Prin iniţierea acestui nou proiect, specialiştii ANA/CPECA Alba, care au fost formați de către un trainer internațional Lions Quest, își propun dezvoltarea la elevii de liceu a unor abilităţi sociale și emoționale, necesare luării deciziilor informate, corecte şi responsabile în legătură cu consumul de droguri.
De asemenea, un alt obiectiv important al proiectului îl reprezintă creşterea nivelului de informare, educare şi conştientizare al părinţilor cu privire la importanţa factorilor de risc şi de protecţie familiali legaţi de consumul de droguri.
***
Proiectul ,,ABILITĂȚI PENTRU ACȚIUNE” conține cinci domenii mari și opt activități, care se fundamentează pe abordarea educațională cunoscută sub denumirea „învățare socială și emoțională (Social and Emotional Learning -SEL)”, programul Lions Quest fiind recunoscut de experți şi organizații de renume din întreaga lume pentru eficiența lui în domeniile învățării socio-emoționale, prevenirii consumului de droguri şi alcool, precum şi al învățării prin servicii, în folosul comunității.
Învățarea socială și emoțională este un proces prin intermediul căruia copiii și adulții își însușesc și aplică cunoștințe, atitudini și deprinderi necesare înțelegerii și gestionării emoțiilor, își stabilesc obiective, își dezvoltă empatia față de alții, formează relații constructive și iau decizii responsabile.
Învățarea socială și emoțională cuprinde cunoștințe, abilități și atitudini din cinci arii de competență: conștiința de sine, autocontrolul, conștiința socială, aptitudinile relaționale şi luarea de decizii responsabile.
Cercetările au confirmat că învățarea socială și emoțională poate avea un impact pozitiv asupra climatului școlar și că aduce beneficii pentru elevi, respectiv o performanță școlară mai bună, comportamente și atitudini îmbunătățite, manifestări comportamentele negative şi tulburări emoționale reduse.
CENTRUL DE PREVENIRE, EVALUARE ŞI CONSILIERE ANTIDROG