Titlul inițial | Textul inițial | Textul propus/Propuneri de modificare | Observații | |||
Capitolul II – Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile | ||||||
Art.5 – (1)
|
a) IMM-uri care fac dovada, prin situațiile financiare depuse la 31.12.2019, că nu dețin salariați cu contract individual de muncă încheiat conform legii;
|
a) IMM-uri autonome care fac dovada, prin situațiile financiare depuse la data instituirii stării de urgență, respective la data de 16 martie 2020, că nu dețin salariați cu contract individual de muncă încheiat conform legii; | IMM autonom nu este partener sau legat cu altă întreprindere | |||
Introducerea unui punct nou | e) IMM-uri / Persoane fizice autorizate din domeniul activităților sportive… | Domeniul activităților sportive a fost afectat în egală măsură de pandemia Coronavirus | ||||
(2) Verificarea încadrării beneficiarului în categoria IMM se face pe perioada implementării proiectelor, pe bază de eșantion de 1%, după depunerea cererii de finanțare și încheierea contractelor de finanțare, sub condiția recuperării sprijinului din fonduri externe nerambursabile dacă beneficiarul nu se încadrează în categoria de IMM la data depunerii cererii de finanțare.
|
(2) Verificarea încadrării beneficiarului în categoria IMM se face pe perioada implementării proiectelor, pe bază de eșantion de minim 20%, după depunerea cererii de finanțare și încheierea contractelor de finanțare, sub condiția recuperării sprijinului din fonduri externe nerambursabile dacă beneficiarul nu se încadrează în categoria de IMM la data depunerii cererii de finanțare. | |||||
Art.6 | b) au obținut o cifră de afaceri în exercițiul financiar anterior depunerii cererii de finanțare de cel puțin echivalentul în lei a 5.000 euro, cu excepția beneficiarilor ajutorului de stat menționați la art. 5 lit. b), c) și d); | b) au obținut o cifră de afaceri în exercițiul financiar anterior depunerii cererii de finanțare de cel puțin echivalentul în lei a 2.000 euro, cu excepția beneficiarilor ajutorului de stat menționați la art. 5 lit. b), c) și d); | ||||
Art.7 | Introducerea unui punct nou | h) cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului | ||||
Art.9, Etapa 4
|
Comisioanele, dobânzile, taxele, precum și orice alte cheltuieli bancare sunt în sarcina exclusivă a beneficiarului de microgranturi; | Comisioanele, dobânzile, taxele, precum și orice alte cheltuieli bancare să fie eligibile potrivit procedurilor din domeniul fondurilor europene | ||||
Etapa 9 | Beneficiarul depune un raport de progres privind cheltuielile efectuate, la bancă, în termen de 90 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat în contul bancar al acestuia | Raportul preliminar privind cheltuielile efectuate sa fie depus de către beneficiar anterior datei la care disponibilul a fost transferat în contul bancar al acestuia. | ||||
Capitolul III – Granturi pentru capital de lucru acordate beneficiarilor | ||||||
Art.10 (3) | (3) Verificarea încadrării în categoria IMM-urilor se face pe bază de eșantion de 1% pe perioada implementării proiectelor | (3) Verificarea încadrării în categoria IMM-urilor se face pe bază de eșantion de 20% pe perioada implementării proiectelor | ||||
Art.12 | Granturile pentru capital de
lucru se acordă, pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat, IMM-urilor din domeniile de activitate: restaurante, hoteluri, cafenele, servicii din domeniul transporturilor, agențiile de turism, editurilor/librăriilor/bibliotecilor, precum și al organizărilor de evenimente a căror activitate curentă a fost afectată de răspândirea virusului COVID-19 sau a căror activitate a fost interzisă prin ordonanțe militare pe perioada stării de urgență și/sau pe perioada stării de alertă. Lista domeniilor de activitate eligibile este prevăzută la anexa nr. 2. |
Includerea urmatorelor domenii: tratament balnear si ingrijire
personala, cabinete de medicina dentara, industria alimentară, comerț cu ridicata |
La art.12 si implicit in Anexa 2 nu
sunt toate activitatile care au fost inchise prin ordonanta militara. Propunem adaugarea medicinei dentare a tratamentului balnear ingrijirea personala si întregul lanț alimentar. |
|||
Art.14 | Introducerea unui punct nou | h) cheltuielile efectuate pentru plata salariilor și a datoriilor către bugetul de stat | ||||
Raportul preliminar privind cheltuielile eligibile sa fie depus de către beneficiar anterior datei la care disponibilul a fost transferat în contul bancar al acestuia | ||||||
Art.18 | (2) Granturile pentru investiții prevăzute la alin.(1) nu includ cofinanțarea proprie a beneficiarilor stabilită în procent de minim 15% din valoarea grantului solicitat de către beneficiarii din regiunile mai puțin dezvoltate și 30 % din valoarea grantului solicitat de către beneficiarii din regiunea București-Ilfov.
|
(2) Granturile pentru investiții prevăzute la alin.(1) nu includ cofinanțarea proprie a beneficiarilor stabilită în procent de minim 15% din valoarea grantului solicitat de către beneficiarii din regiunile mai puțin dezvoltate și 15 % din valoarea grantului solicitat de către beneficiarii din regiunea București-Ilfov. | Regiunea București-Ilfov a fost afectată în egală măsură de pandemia Coronavirus | |||
Art.19 (1) | Art.19 (1) Domeniile de investiții susținute din fonduri externe nerambursabile și din cofinanțarea bugetului de stat includ:
Industria alimentară, panificație, patiserie și alte activități asimilate acestora, inclusiv procesare, prelucrare, distribuție și ambalare; |
Art 19 (1) lit a) se completează astfel:
a) Agricultură, industria alimentară, panificație, patiserie și alte activități asimilate acestora, inclusiv procesare, prelucrare, distribuție și ambalare;
|
Sectorul viticol este exclus
|
|||
Art.19 (1) Domeniile de investiții susținute din fonduri externe nerambursabile și din cofinanțarea bugetului de stat includ:
|
Art 19 (1) se completează cu lit. r) distribuție de bunuri de larg consum | La punctul 5 „Priorități strategice”, „Prioritatea 4: Promovarea celor 10 sectoare de viitor” din HG nr. 775/2015, este subliniată importanța distribuției: “Pe lângă sectoarele productive de viitor identificate ca fiind sectoare cu potențial de export și de specializare inteligentă, pentru asigurarea competitivității economiei românești pe ansamblu, este nevoie și de un sistem de distribuție eficient care să asigure legătura dintre produsele sectoarelor identificate ca fiind de viitor și utilizatorii finali, în siguranță și cu costuri minime. “ | ||||
Art.19 (1) pct. m) | Servicii de educație: creșe și grădinițe;
|
Servicii de educație: școli, creșe și grădinițe;
|
||||
Art.21 | e) dispun de cofinanțare proprie a proiectului în procent de minim 15% din valoarea proiectului de investiții solicitat pentru finanțare, iar pentru regiunea București – Ilfov de minim 30% din valoarea proiectului solicitat la finanțare;
|
e) dispun de cofinanțare proprie a proiectului în procent de minim 15% din valoarea proiectului de investiții solicitat pentru finanțare, iar pentru regiunea București – Ilfov de minim 15% din valoarea proiectului solicitat la finanțare | Idem ca mai sus | |||
Art.23 | a) cheltuieli cu realizarea/achiziția construcțiilor, achiziția de echipamente inclusiv echipamente IT, utilaje, tehnologii,….. | a) cheltuieli cu realizarea/achiziția construcțiilor, achiziția de echipamente inclusiv echipamente IT, utilaje, tehnologii, inclusiv tehnologii software | ||||
Capitolul IV – Granturi pentru investiții acordate IMM-urilor | ||||||
Includerea pe lista beneficiarilor eligibili ai sprijinului de tip „microgranturi”a tuturor formelor de organizare a IMM prevăzute de Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii | Completarea listei actuale de la art. 5, alin (1), lit. b), cu „întreprinzători titulari ai unei întreprinderi individuale și întreprinderile familiale”. | Menționăm că și aceste tipuri de beneficiari au fost afectați în egală măsură de criza COVID-19 ca și restul potențialilor beneficiari ai acestui program. | ||||
Art.17 alin. (1) | Introducerea ca eligibile a investițiilor necesare pentru crearea unei noi unități de producție/prestare servicii și diversificarea producției unei unități existente, prin produse/servicii care nu au fost fabricate/prestate anterior în unitate. | Menționăm că acest tip de investiții sunt necesare mai ales în contextul crizei COVID-19 care determină necesitatea regândirii modelului de business al companiilor afectate. Simpla extindere/reabilitarea unităților existente/realizarea de unități noi ale capacităților de producție existente nu va determina creșterea adaptabilității pe piață a întreprinderilor beneficiare de sprijin. | ||||
a) extinderea capacităților de
producție existente, precum și pentru extinderea capacităților de prestării de servicii; b) realizarea de unități noi ale capacităților de producție existente, precum și pentru realizarea unor unități noi de prestare de servicii; c) reabilitarea/modernizarea unităților de producție existente precum și pentru reabilitarea/modernizarea unor unități noi de prestare de servicii. |
a) extinderea capacităților de
producție existente/ prestari servicii existente, b) realizarea de unități noi de producție/ prestare servicii; c) reabilitarea/modernizarea unităților de producție existente / prestari servicii existente |
Sa rezulte foarte clar faptul ca se finanteaza extinderea capacitatilor
existente de productie/ servicii, realizarea de unitati noi de productie/ servicii respectiv reabilitare / modernizare. Sa nu se interpreteze faptul ca un anumit tip de investitie este permis doar pentru productie sau doar pentru servicii |
||||
|
|
|
||||
Art.22 (1) Criteriile de selecție la finanțare ale proiectelor de investiții se stabilesc prin grija AM POC 2014-2020 din cadrul MFE în Ghidul solicitantului, sunt incluse în anexa 4 și includ:
d) Apartenența produselor/serviciilor obținute la soldul negativ al balanței comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decât exporturile. |
Solicitam eliminarea acestui criteriu.
|
Acest criteriu este discriminatoriu pentru firmele care nu fac export si se adreseaza pietei interne. Antreprenorii gasesc oportunitati indiferent de piata si nu trebuie penalizati daca aleg piata interna sau se intampla sa aleaga un domeniu in care Romania nu sta bine la export. Consideram ca acest program nu este unul de stimulare a exporturilor si incalca prevederile UE prin pastrarea acestui criteriu. | ||||
|
b1) Criterii privind cofinanțarea proiectelor de investiții – maxim 35 puncte
• Peste 25% – 20 puncte • >=20% și <25% – 20 puncte • >15% și <20% – 10 puncte |
|
||||
|
c) Raportul dintre cuantumul grantului solicitat și cifra de afaceri înregistrata în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare – 30 puncte
• < =2 – 30 puncte • >2 și <=3 – 20 puncte • >3 și <=4 – 10 puncte • >4 – 5 puncte |
Consideram ca raportul dintre cifra de afaceri si grantul solicitat reprezinta indicatorul corect pentru stabilirea punctajului, pentru a nu discrimina firmele care fac investitii si adopta un comportament economic sanatos. | ||||
d) Apartenența domeniului
de activitate pe codul CAEN la soldul negativ al balanței comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decât exporturile potrivit datelor furnizate de INS – 10 puncte • Sold negativ – 10 puncte • Sold pozitiv – 0 puncte
|
Includerea unor elemente
calitative a planului de afacere cum ar fi: Proiectul este complementar altui proiect / altor proiecte realizate de către solicitant din alte surse de finanțare proprii sau private. Utilizarea surselor regenerabile de energie. Costurile investiției sunt suficient fundamentate. (POR 2.1.A)
|
Solicitam renuntarea la criteriul de
apartenenta a domeniului de activitate la soldul balantei comerciale si inlocuirea lui cu o serie de criterii privind calitatea planului de afaceri. Consideram ca cele mai bune planuri de afaceri trebuie sa intre la finantare, indiferent daca beneficiarii isi propun sa faca export sau nu si indiferent de codul CAEN ales. Tinand cont ca bugetul acestui program va permite finantarea unui numar mic de planuri de afaceri, efortul externalizarii procesului de evaluare a planurilor de afaceri catre experti va fi unul redus. |
||||
Solicităm eliminarea criteriilor privind apartenența domeniului de activitate pe codul CAEN la soldul negativ al balanței comerciale | Acest criteriu este nerelevant pentru acordarea de sprijin pentru activitățile economice naționale și nu este legat de performanță întreprinderilor. | |||||
Art.1, lit.c | Completarea articolului cu următoarele: | …servicii acordate IMMurilor,
necesare pentru extinderea/ reabilitarea/modernizarea capacităților de producție/servicii existente, realizarea unor capacități de producție/ servicii noi, achiziționarea de echipamente, utilaje și instalații, mobilier specific/ mobilier birou, active necorporale referitoare la brevete de nclusive, marci de produse, software necesar desfasurarii activitatii, precum și pentru modernizarea, reabilitarea, extinderea clădirilor existente sau achiziționarea unor clădiri destinate activităților de producție/ servicii noi, nclusive pentru achiziționarea de terenuri necesare realizării investițiilor în limita a 10% din valoarea proiectelor care fac obiectul cererilor de finanțare |
||||
Capitolul V-Dispoziții finale | ||||||
Art.23 (1) | Includerea in categoria cheltuielilor mentionate la pct.a) si c) a urmatoarelor:
active necorporale referitoare la brevete de inventie, marci de produse, software necesar desfasurarii activitatii,
|
Achizitia de licente si software este
foarte importanta in contextul digitalizarii, ar trebui mentionat explicit ca fiind eligibil si celtuielile cu achizitia de licente si software. |
||||
Art 26 | Monitorizarea durabilității investițiilor beneficiarilor de granturi descriși în prezenta ordonanță de urgență se va face pe o perioadă de 3 ani după încheierea implementării proiectului.
|
Monitorizarea durabilității investițiilor beneficiarilor de granturi descriși în prezenta ordonanță de urgență se va face de către MEEMA în parteneriat public-privat cu organizații reprezentative ale mediului de afaceri. | ||||
Propuneri cu aplicabilitate generală | ||||||
1. | Propunem eliminarea certificatului de situatii de urgenta in baza OUG 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare, deoarece Guvernul a renuntat la folosirea acestuia in cadrul programelor de sprijinire a IMM-urilor, cum ar fi somajul tehnic. | |||||
2. | La definirea beneficiarilor să fie incluse și întreprinderile sociale fără limitare la coduri CAEN, ONG-urile, furnizorii de formare profesionala și pensiunile | |||||
3. | Eliminarea prevederii referitoare la „Raportul între profitul operațional și grantul solicitat”, care favorizează firmele foarte profitabile neafectate de criză | |||||
4. | Acordarea granturilor cu obligatia platii datoriilor la buget din grant | |||||
5. | Eliminarea obligativității certificatului pentru situatii de urgenta la granturile pentru capital de lucru deoarece firmele care nu au solicitat acest document vor fi excluse de la finantare. | |||||
Propuneri extindere coduri CAEN eligibile | ||||||
0121 | Cultivarea strugurilor | |||||
1102 | Fabricarea vinurilor din struguri | |||||
1091 | Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de ferma | |||||
1092 | Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de companie | |||||
1107 | Productia de bauturi racoritoare nealcoolice; productia de ape minerale si alte ape imbuteliate | |||||
4520 | Intretinerea si repararea autovehiculelor | |||||
4617 | Intermedieri în comertul cu produse alimentare, bauturi si tutun | |||||
4634 | Comert cu ridicata al bauturilor | |||||
4635 | Comert cu ridicata al produselor din tutun | |||||
4639 | Comert cu ridicata nespecializat de produse alimentare bauturi si tutun | |||||
4618 | Intermedieri in comertul specializat in vanzarea produselor cu caracter specific | |||||
4618 | Intermedieri in comertul specializat in vanzarea produselor cu caracter specific | |||||
4641 | Comert cu ridicata at produselor textile | |||||
4642 | Comert cu ridicata al imbracamintei si incaltamintei | |||||
4643 | Comert cu amanuntul at discurilor si benzilor magnetice cu sau fara inregistrare audio/video, in magazine specializate | |||||
4644 | Comert cu ridicata al produselor din ceramica stictarie si produse de intretinere | |||||
4645 | Comert cu ridicata at produselor cosmetice si de parfumerie | |||||
4647 | Comert cu ridicata at mobilei, covoarelor si articolelor de iluminat | |||||
4648 | Comert cu ridicata at ceasurilor si bijuteriilor | |||||
4649 | Comert cu ridicata at altor bunuri de uz gospodaresc | |||||
4690 | Comert cu ridicata nespecializat | |||||
4719 | Comert cu amanuntul in magazine nespecializate Cu vanzare predominanta de produse nealimentare | |||||
4741 | Comert cu amanuntul al calculatoarelor, unitatilor periferice si softwareului in magazine specializate | |||||
4743 | Comert cu amanuntul al echipamentului audio video in magazine specializate | |||||
4759 | Comert cu amanuntul al mobilei, at articolelor de iluminat si al articolelor de uz casnic n.c.a., in magazine specializate | |||||
4761 | Comert cu amanuntul al cartilor in magazine specializate | |||||
4762 | Comert cu amanuntul al ziarelor si articolelor de papetarie in magazine specializate | |||||
4775 | Comert cu amanuntul al produselor cosmetice si de parfumerie in magazine specializate | |||||
4778 | Comert cu amanuntul al altar bunuri noi, in magazine specializate | |||||
4791 | Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet | |||||
6810 | Cumpararea si vanzarea de bunuri imobiliare proprii | |||||
6820 | Inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau in leasing | |||||
6821 | Inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau in leasing | |||||
6831 | Agentii imobiliare | |||||
6832 | Administrarea imobilelor pe baza de comision sau contract | |||||
6910 | Activitati juridice | |||||
7500 | Activitati veterinare | |||||
8559 | Alte forme de invatamant | |||||
9601 | Spalarea si curatarea (uscata) articolelor textile si a produselor din blana | |||||
9602 | Coafura si alte activitati de infrumusetare | |||||
9604 | Activitati de intretinere corporala |