Rata absenteismului in Romania, reprezentand proportia zilelor de absenta in totalul zilelor lucratoare, a fost anul trecut de 2,2%, fata de 2,4% in 2014, similara cu cea din regiune, si genereaza costuri mari pentru organizatii, de peste 700 euro pe angajat la nivelul intregii piete, potrivit PwC.
Indicatorul se refera la absentele nemotivate si la cele din motive medicale, informeaza Mediafax.
„Absenteismul continua sa genereze costuri semnificative pentru organizatii. In acest context, devine din ce in ce mai importanta explorarea de catre angajatori a cauzelor acestuia, prin practici specifice de resurse umane (de exemplu, prin studii periodice de satisfactie a angajatilor), precum si prin dezvoltarea de programe tinite de combatere a absenteismului (de exemplu, programe de motivare sau programe care vizeaza starea de sanatate a angajatilor”, a declarat Horatiu Cocheci, senior manager, liderul echipei de Servicii de Consultanta in Resurse Umane, PwC Romania.
Daca la nivelul intregii piete romanesti costul absenteismului este de 703 euro per angajat, in retail suma este de 440 euro, iar in sectorul farmaceutic de 1.132 euro, proportional cu remuneratia medie a personalului din fiecare domeniu, conform studiului Saratoga 2015, elaborat de compania de consultanta si audit.
„Rentabilitatea capitalului uman (exprimata prin numarul de unitati monetare generate de un angajat pentru fiecare unitate monetara investita de companie in remuneratia sa) se mentine la acelasi nivel cu cel din anul precedent (1,30). Cu toate acestea, studiul reflecta o crestere a rentabilitatii in sectoarele Retail si Productie Industriala, pe fondul unei performante financiare mai bune a companiilor participante (i.e. cresterea veniturilor). Pe de alta parte, sectoarele Bancar si Farmaceutic s-au confruntat cu o scadere a rentabilitatii fortei de munca, pe fondul unei cresteri mai accelerate a costurilor in raport cu veniturile”, se arata intr-un comunicat al PwC Romania.
Investitia financiara in programele de dezvoltare a angajatilor a crescut cu aproape 50% fata de anul precedent, desi timpul dedicat acestor programe a ramas constant, la 17 – 18 ore anual per angajat.
Cele mai multe ore de training per angajat au fost raportate de banci, in vreme ce investitiile cele mai mari in astfel de programe au fost facute de companiile din sectorul farmaceutic (peste 1.000 de euro pe angajat).
„Asistam la o regandire a programelor de training si dezvoltare, companiile preferand sa investeasca in programe mai scumpe, dar cu o rentabilitate mai mare pe termen lung. Astfel, incep sa se foloseasca tot mai mult programe de tip «train the trainer», care presupun pregatirea angajatilor proprii pentru livrarea ulterioara a trainingurilor in organizatie. De asemenea, am observat o orientare tot mai accentuata catre programe de dezvoltare profesionala si personala (de tipul coaching sau mentoring), care presupun, de cele mai multe ori, costuri mai mari comparativ cu programele clasice de training”, a precizat Nicoleta Dumitru, manager, servicii de Consultanta in Resurse Umane, PwC Romania.
Studiul PwC Saratoga Romania 2015 prezinta date exhaustive referitoare la indicatori ai capitalului uman pe baza datelor colectate de la 64 de companii participante din cinci sectoare economice -industria farmaceutica, productie industriala, retail, banci si leasing financiar.