Salvati Copiii Romania prezinta rezultatele programului Centre Educationale Integrate pentru Grupuri Vulnerabile

0
1002

Pe parcursul a 18 luni, peste 1020 de copii din medii defavorizate au beneficiat de servicii sociale, juridice si educationale, in cadrul programului Centre Educationale Integrate pentru Grupuri Vulnerabile, dezvoltat de Salvati Copiii Romania.

Scopul proiectului a fost acela de a contribui la prevenirea parasirii timpurii a scolii in randul copiilor sau tinerilor din grupuri defavorizate – copii romi, copii expusi riscului discriminarii etc. – si a familiilor acestora, prin desfasurarea de actiuni integrate, remedial-corective si de prevenire a abandonului scolar.

in Romania, in anul scolar 2013 – 2014, procentul copiilor cu varsta intre 7 si 10 ani care frecventau scoala primara era de 87,4% (in scadere cu peste un punct procentual fata de promotia anterioara).1 Mai mult de 1 din 10 copii care ar fi trebuit sa participe la invatamantul primar, nu mergea la scoala. Aproape 366.000 de copii cu varste cuprinse intre 3 si 17 ani nu erau inscrisi in nicio forma de invatamant (prescolar, primar, gimnazial, liceal sau profesional).2

Educatia si ingrijirea pentru copilaria timpurie continua sa reprezinte un domeniu problematic. Daca rata de participare la educatia prescolara a crescut de la 86% la 90% intr-un singur an – in anul scolar 2012 – 2013, ca efect al introducerii clasei pregatitoare, serviciile destinate copiilor cu varsta sub 3 ani raman in continuare sever sub-dimensionate. Astfel, doar 15% dintre copii beneficiaza de astfel de servicii, mult sub tinta de 33% indicata de Obiectivele de la Barcelona3.

Un alt grup vulnerabil il reprezinta copiii romi. Doar 42% dintre copiii romi cu varste cuprinse intre 6 si 15 ani au mers la gradinita, in comparatie cu 87% dintre copiii de alte etnii si care traiesc in acelasi mediu. Procentul copiilor care ar trebui sa urmeze cursurile invatamantului obligatoriu, dar care nu merg la scoala, este de 22% in cazul copiilor romi, fata de 6% in cazul copiilor de alte etnii4. Rata de parasire timpurie a scolii este, in Romania, de 18,1%, mult peste tinta de 10% indicata de Strategia Europa 2020, in timp ce media la nivelul UE este de 11,1%.5

De asemenea, in Romania, exploatarea copilului prin munca este o realitate. Multe familii, atat din mediul urban cat si din mediul rural, sunt nevoite sa isi implice copiii in munca. intre exploatarea prin munca a copiilor si abandonul scolar exista o legatura stransa – copiii lipsesc de la scoala, o abandoneaza sau nu mai sunt inscrisi in sistemul educational, pentru a munci. intr-un singur an scolar, 2012 – 2013, un numar de circa 24.400 de copii au abandonat invatamantul primar si gimnazial.i

Educatia este un drept si o necesitate – copiii trebuie sa mearga la scoala si societatea trebuie sa garanteze si sa asigure accesul la educatie pentru toti copiii, fara discriminare. Din acest motiv, serviciile sociale care asigura dreptul la educatie al tuturor copiilor sunt obligatorii si necesare. Ele trebuie sa raspunda unor nevoi diferite si bine definite, in functie de categoriile sociale aflate in dificultate. Salvati Copiii Romania a dezvoltat inca din 2001 programe sociale si educationale complexe, pornind de la definirea stricta a nevoilor copiilor.

in cadrulproiectului Centre Educationale Integrate pentru Grupuri Vulnerabile, prin intermediul celor 17 centre de pregatire scolara infiintate, peste 1020 de copiii din medii defavorizate au beneficiat de sprijin:

  • 287 de copii de varsta prescolara din comunitatile defavorizate au beneficiat de servicii educationale in cadrul gradinitelor estivale;

  • 474 de elevi au fost asistati prin organizarea de cursuri de tip „scoala dupa scoala”;

  • 358 de elevi care au parasit timpuriu scoala au fost sprijiniti in procesul de reintegrare scolara, prin programul „A Doua sansa”;

  • 388 de parinti au participat la intalnirile lunare de consiliere sociala;

  • 361 de cadre didactice au fost instruite cu privire la dezvoltarea si implementarea programelor de tip “A doua sansa”;

  • 170 de voluntari au sustinut sesiuni de informare cu privire la dreptul la educatie;

  • 3454 de copii si tineri au fost informati cu privire la rolul benefic al educatiei, drepturile copilului, efectele negative ale discriminarii etc.

Activitatile din cadrul proiectului Centre Educationale Integrate pentru Grupuri Vulnerabile s-au desfasurat in orasele Arges, Brasov, Bucuresti (2 centre), Caras-Severin, Cluj, Constanta (2 centre), Dambovita, Dolj, Hunedoara, Iasi, Mures, Neamt, Suceava, Timis si Vaslui. Proiectul este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 – „Investeste in oameni” si a fost implementat in parteneriat cu Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului si Adoptie.

i Analiza sistemului de invatamant preuniversitar din Romania din perspectiva unor indicatori statistici, Institutul de stiintele Educatiei, 2015

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here