Serban Tir, Gemini Solutions: “Punctele forte al tinerilor specialisti romani in IT sunt creativitatea si adaptabilitatea”

0
933

– Cum este apreciata scoala romaneasca de IT peste hotare, comparativ cu alte tari?

Vorbind despre specialistii IT din Romania in contextull pietei globale, as vrea sa ii impartim in doua categorii: specialistul IT inginer (cu alte cuvinte, programatorii sau rolurile ce deriva direct din aceasta) si specialistul IT creator de produs (fie el antreprenor, “product manager” etc). Competitivitatea inginerului IT roman este de necontestat. Suntem undeva acolo, in top. si asta se vede cu ochiul liber – inginerii romani sunt prezenti in numar foarte mare la toti gigantii IT din lume (Facebook, Google, Microsoft, etc). In privinta antreprenorului roman in IT, este o discutie mai nuantata. Dupa parerea mea, cresterea unei astfel de generatii de antreprenori este urmatorul pas firesc, dupa specializarea din punct de vedere tehnic al inginerilor si este in curs de a se intampla. Pana acum, succesul companiilor de produs romanesti a fost unul relativ limitat, fara a avea vreun caz de real succes, de anvergura globala, comparabil de pilda cu Skype (fondat in Estonia). Dar cred ca este doar o chestiune de timp, pana sa ajungem acolo. Daca, la nivelul specialistilor IT, Romania sta bine si se afla pe un trend crescator, inca lipsesc din peisajul autohton investitorii autentici, de anvergura. Investitiile in start-up-uri romanesti sunt mai degraba cazuri izolate, experimente exotice, in principal ale unor “business angels” ce au castigat bani, de cele mai multe ori, in alte domenii.

In tarile cu piete IT dezvoltate – si in mod particular, in Silicon Valley, dar nu numai – exista un intreg ecosistem, menit sa faciliteze dezvoltarea start-up-urilor. Acest ecosistem este complex si ofera multiple posibilitati celor care au un business de valoare si vor sa-l creasca. Exista investitori institutionali, fonduri de investitii – VCs (venture capitalist), investitori privati – uneori specializati pe stagii de investitie, exista incubatoare, acceleratoare specializate etc. Cu siguranta ca a ajunge din urma Silicon Valley este imposibil, dar suntem siguri ca vom evolua si in aceasta directie. Antreprenorii IT romani au potential si – in aceste conditii – vor aparea si investitorii.

– Care sunt atu-urile tinerilor IT-isti romani?

Cu siguranta, punctele forte ale tinerilor specialisti romani in IT sunt creativitatea si adaptabilitatea. in toti acesti ani, in care am lucrat cu companii din Silicon Valley, am auzit de atatea ori fraze de genul: “voi, inginerii romani, spre deosebire de alte natii, intelegeti exact ceea ce faceti, unde vreti sa ajungeti, veniti cu solutii si gasiti intotdeauna modalitati de a trece mai departe; cu alte cuvinte, nu va blocati la primul obstacol”. Un lucru important, insa, este si disponibilitatea romanilor de a invata lucruri noi, de a se tine la curent cu ceea ce se intampla pe piata globala – o piata foarte dinamica, de altfel. si nu in ultimul rand, disponibilitatea de a invata limbi straine – un lucru in care romanii exceleaza!

– Cum se formeaza un bun specialist IT?

Pentru formarea unui specialist de inalta clasa in IT isi dau concursul multi factori. Printre acestia se numara scoala, training-urile si experienta practica pe care o castiga lucrand in companii de profil. insa, intotdeauna specialistii IT sunt persoane autodidacte, care petrec mult timp studiind individual.

– Cat de puternica este concurenta pe piata IT&C?

Piata este din ce in ce mai dura, concurentiala. Angajatorii recurg la tot felul de artificii si ofera tot felul de beneficii (precum abonamente la clinici medicale private, abonamente la sali de fitness etc.), pentru a atrage specialisti de clasa. De asemenea, salariile au ajuns deja la un nivel de unde nu prea mai este loc de crestere. De fiecare data cand un nou jucator major (in sensul de angajator) a intrat pe piata, imediat s-a vazut efectul de concurenta in pachetul salarial si de beneficii. Din acest motiv, credem ca Romania nu mai poate fi pentru multa vreme o destinatie pentru outsourcing-ul traditional. Specialistii romani tind sa devina deja prea scumpi. Evident ca, in aceste conditii, sansa pe care o avem este sa ne orientam catre servicii cu valoare adaugata mai mare. Acolo putem ajunge prin cai precum: inovare, dezvoltare de produse/business-uri proprii si pastrarea drepturilor de autor – mutandu-ne catre un model care, teoretic, poate scala oricat de mult. Un produs software de valoare, odata dezvoltat, se poate vinde practic la orice pret, fara costuri per unitate suplimentare (spre deosebire de cazul industriilor traditionale). Acest fapt ofera un mare avantaj, spre care trebuie sa ne uitam. (Daniel Negut)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here