- 5 români din 10 consideră că au cunoştinţe financiare destul de bune, conform unui sondaj online care i-a îndemnat să îşi autoevalueze nivelul de educaţie financiară;
- 9 din 10 români vor să îşi crească nivelul actual de educaţie financiară;
- 22% dintre respondenţi estimează că acele cunoştinţe financiare pe care le deţin în momentul de faţă sunt insuficiente ca să înţeleagă cum funcţionează o parte din produsele financiare pe care vor să le acceseze/ de care au nevoie;
- 1 din 4 români estimează că nu are suficiente cunoştinţe despre ce sunt şi cum funcţionează asigurările;
- Peste jumătate dintre respondenţi se informează din social media despre produsele financiare;
- 4 români din 10 ar fi dispuşi să aloce timp de câteva ori pe săptămână educaţiei financiare;
- Campania de educaţie financiară „Ştii totul despre asigurări şi câştigi”, desfăşurată de APPA – Asociaţia Pentru Promovarea Asigurărilor, revine cu ediţia a II-a din 22 noiembrie.
Educaţia financiară joacă un rol extrem de important în dezvoltarea rezilienţei financiare şi a îmbunătăţirii condiţiilor de viaţă, în special în perioade complicate, aşa cum este cea actuală, generată de pandemia COVID-19. Cu toate acestea, nivelul de educaţie financiară este scăzut chiar şi în unele ţări cu economii dezvoltate. În medie, doar o treime din populaţia lumii este familiarizată cu nişte concepte financiare de bază de care depind decizii financiare de zi cu zi[1].
Din păcate, nici ţara noastră nu stă bine la acest capitol, așa cum au arătat, de-a lungul timpului, o serie de studii. De exemplu, doar 1 din 5 români înţelege noţiuni financiare de bază, conform unei cercetări KPMG realizate în 2018. În acest context, nu este de mirare că România se află pe ultimul loc în Europa la educaţia financiară, cu un nivel de 21%, mult sub media de 52%.
În pofida acestui aspect, românii consideră că dețin cunoștințe financiare destul de bune în momentul de față, arată un sondaj online desfăşurat cu prilejul lansării ediţiei a II-a a campaniei naţionale de educaţie financiară „Ştii totul despre asigurări şi câştigi”, la care au participat aproape 4.700 de români care au fost invitați să își autoevalueze nivelul educației financiare. Pe de altă parte, 9 din 10 declară că ar dori să îşi îmbunătăţească nivelul cunoştinţelor financiare.
Rezultatele sondajului
49% dintre respondenţii care au participat la sondajul „Tu cum îţi evaluezi cunoştinţele financiare?” au declarat că, în acest moment, consideră că au cunoştinţe financiare „destul de bune”, în timp ce 8% le-au evaluat ca fiind „foarte bune”. Pe de altă parte, 18% îşi percep cunoştinţele financiare drept „destul de slabe”, 14% declară cu au „foarte puţine” cunoştinţe financiare, iar 11% nu pot estima nivelul acestora.
De asemenea, 45% dintre respondenţi apreciază că aceste cunoştinţe financiare pe care le deţin, în prezent, sunt suficiente ca să înţeleagă cum funcţionează o parte din produsele financiare pe care vor să le acceseze/ de care au nevoie, cum ar fi asigurări/ împrumuturi/ investiţii/ economii/ depozite/ fonduri de obligaţiuni etc, în timp ce alţi 25% estimează că acestea sunt suficiente ca să înţeleagă modul în care funcționează majoritatea produselor financiare de care au nevoie. Doar 22% consideră că aceste cunoştinţe sunt insuficiente.
Investiţii şi economii – produsele despre care românii vor să afle mai mult
Întrebaţi despre ce componentă a domeniului financiar ar vrea să aibă mai multe informații în acest moment, 4 din 10 respondenţi (41%) au optat pentru investiţii, iar alţi 29%, pentru produsele de economisire. De asemenea, 11% vor să afle mai multe despre asigurări, în timp ce 12% nu se pot decide.
În ceea ce priveşte asigurările, 46% dintre respondenţi estimează că ştiu „într-o oarecare măsură” ce sunt şi cum funcţionează aceste produse financiare, iar 29% – „într-o mare măsură”. Pe de altă parte, 25% consideră că nu au suficiente informaţii despre asigurări: 6% dintre participanţii la sondaj recunosc că nu ştiu cum funcţionează o asigurare, iar 19%, doar „într-o mică măsură”.
4 români din 10 ar fi dispuşi să aloce timp de câteva ori pe săptămână educaţiei financiare
De câteva ori pe săptămână (41%), respectiv de câteva ori pe lună (26%) – atât de des ar fi dispuşi cei mai mulţi participanţi la sondaj să aloce timp creşterii nivelului lor de educaţie lor financiară şi dezvoltării cunoştinţelor financiare. Pe de altă parte, 22% declară că ar dori să aloce timp zilnic acestui aspect.
57% dintre respondenţi declară că, de obicei, se informează din social media cu privire la diverse teme de natură financiară, 18% preferă cursurile offline sau online, 15% aleg presa financiară, iar 10%, presa generală.
Eşantion
La sondajul desfăşurat online, în perioada 4 – 17 noiembrie 2021, au participat 4.675 de respondenţi, dintre care 62% femei şi 38% bărbaţi. Majoritatea respondenţilor are vârsta cuprinsă între 18 – 50 de ani: 51% au între 18 – 25 de ani, 18% au între 36 – 50 de ani, iar 17%, între 26 – 35 de ani.
Despre „Ştii totul despre asigurări şi câştigi”
Campania de educaţie financiară ”Știi totul despre asigurări și câștigi!”, lansată de APPA – Asociația pentru Promovarea Asigurărilor, revine şi în 2021, aducând cunoștințele despre domeniul asigurărilor mai aproape de publicul larg prin transferarea atractivităţii concursurilor cu premii.
Așadar, în perioada 22 noiembrie – 17 decembrie 2021, românii activi în social media vor fi tentați să învețe mai multe despre asigurări și să participe la un concurs care le poate aduce premii constând în vouchere și posibilitatea de a ajunge în marea finală. Toate etapele vor fi moderate de Ana MOGA – artist şi om de radio cu experienţă, de peste 10 ani în echipa KISS FM, actual DJ Kiss FM.
Etapele competiției vor aborda, pe rând, noțiuni specifice unor importante segmente de produse: asigurările auto, asigurările de locuințe, respectiv asigurările de viață și de sănătate.
Campania „Ştii totul despre asigurări şi câştigi” – ediţia a II-a este organizată de APPA – Asociaţia Pentru Promovarea Asigurărilor, cu sprijinul UNSAR – Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România şi UNSICAR – Uniunea Naţională a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări din România.
Partenerii campaniei sunt GENERALI România, EUROINS România, DESTINE Broker, AEGON România, BRD Asigurări de Viaţă, METROPOLITAN Life, GRAWE România, GROUPAMA Asigurări, MILLENIUM Insurance Broker, AON Broker, INTER Broker, ASITO Kapital, OTTO Broker, CAMPION Broker, HOBBIT Broker, GARANTA Asigurări, GLOBASIG Broker şi DAW Management Broker.
Mai multe detalii sunt disponibile pe totuldespreasigurari.ro, respectiv pe pagina de Facebook totuldespreasigurari.ro.
***