Recent, la București, a fost lansat Raportul realizat în urma analizei detaliate a nevoilor specialiștilor în Angajare Asistată și ale angajatorilor din cinci țări europene (Belgia, România, Portugalia, Slovenia și Marea Britanie), material realizat în cadrul proiectului BEO (Business Engagement Odyssey).
Proiectul BEO vizează, în principal, dezvoltarea unui program specializat de formare dedicat specialiștilor în angajare asistată, precum și realizarea unui Ghid de bune practici destinat angajatorilor. Proiectul amintit este cofinanţat prin Programul Erasmus+ al Uniunii Europene şi este implementat, în perioada 1 noiembrie 2023 – 31 octombrie 2025, de un consorţiu transnaţional condus de GTB (Belgia), din care mai fac parte European Union of Supported Employment (EUSE), Health Action Overseas (Romania), Asociația Portugheză de Angajare Asistată (APEA), Institutul Universitar de Reabilitare (Slovenia) și Asociația pentru Angajare Asistată din Marea Britanie (BASE).
Obiectivele principale ale analizei au vizat în principal: obținerea de informații în ceea ce privește implicarea angajatorilor; identificarea competențelor, cunoștințelor și abilităților cheie pentru implicarea eficientă a angajatorilor și înțelegerea nevoilor și așteptărilor acestora. Materialul a fost realizat în contextul în care implicarea angajatorilor este adesea un domeniu în care profesioniștii în Angajare Asistată (Supported Employment – SE) se simt cel mai puțin încrezători.
La baza procesului de analiză – coordonat de Fundatia Health Action Overseas (HAO) și de Institutul Universitar de Reabilitare (URI) – au stat două chestionare – unul pentru profesioniștii în angajare asistată și unul pentru angajatori. În urma analizei răspunsurilor date de 174 de profesioniști în angajare asistată din 16 state europene și de 63 de angajatori din Belgia, România, Portugalia, Slovenia și Marea Britanie, au fost realizate inițial rapoarte naționale, integrate ulterior într-un Raport-sinteză al nevoilor de formare.
Principalele constatări evidențiază necesitatea unei formări specializate în implicarea angajatorilor și politici și practici îmbunătățite pentru a sprijini incluziunea persoanelor cu dizabilități. Ca urmare, pornind de la concluziile Raportului, în perioada următoare, la nivelul proiectului va fi realizat și validat un pachet de instruire pentru specialiștii în angajare asistată menit să le dezvolte încrederea și abilitățile de lucru cu angajatorii, astfel încât să fie capabili sa-și susțină pe deplin clienții și să abordeze eficient preocupările reprezentanților companiilor.
Totodată, angajatorii vor beneficia de un Ghid de bune practici, care va include informații valoroase despre procesul de Angajare Asistată, beneficiile pe care le au, dar și răspunsuri la temerile lor privind integrarea în echipă a persoanelor cu dizabilități, cu scopul de a-i sprijini să depăşească barierele informaționale şi/sau psihologice cu care se confruntă. Acest Ghid urmează să fie lansat anul viitor în cadrul evenimentului World Café de la Lisabona (Portugalia).
Informații suplimentare despre proiectul BEO se pot obține de la partenerul principal GTB ([email protected] sau [email protected])