8 februarie 2021, București
Un nou studiu independent Delphi, realizat împreună cu 53 de experți în sporturi de iarnă, intitulat „Impactul tehnologiei asupra viitorului sporturilor de iarnă, în vremurile COVID”, comandat de Mastercard, arată că, până în 2025, noul coronavirus va accelera revoluția tehnologică în industria sporturilor de iarnă.
Studiul european, comandat de Mastercard, partenerul Hahnenkamm Races, și condus de Prof. Dr. Sascha L. Schmidt de la WHU Center for Sports and Management, arată că peste jumătate dintre experți (56%) consideră că schimbările cauzate de pandemie vor altera industria pe termen lung, în ciuda provocărilor inițiale pe termen scurt.
Raportul, care conține informații și previziuni ale experților în sporturi de iarnă din 15 țări din Europa, este cel de-al doilea studiu dedicat viitoarelor tendințe, realizat de Mastercard în acest domeniu. Acesta evidențiază provocările generate de COVID-19, precum și oportunitatea unei schimbări pe termen lung, apărută în urma pandemiei, de a îmbunătăți experiența sporturilor de iarnă în viitor.
Industria sporturilor de iarnă a avut parte de o schimbare majoră în ceea ce privește modul de operare, care a forțat multe stațiuni să reevalueze modul de funcționare a pârtiilor. 73% dintre experți, comparativ cu 62% în anul anterior, prevăd o creștere semnificativă a tehnologiei contactless, care, până în 2025, va crea experiențe fără contact, simple și fără probleme, inclusiv în cazul plăților, comenzilor de mâncare, închirierii echipamentelor de schi și al cazărilor la hotel. În timp ce industria începe să se relanseze, 49% dintre experți estimează că, în general, schi-ul comercial și prezența pe pârtie nu vor reveni la nivelurile anterioare pandemiei până în 2023, perspectivă similară și pentru evenimentele sportive de iarnă cu spectatori.
Principalul factor care a influențat pozitiv această perspectivă a fost adopția rapidă a tehnologiei pe pârtii. Datele recente au evidențiat faptul că, la nivel global, digitalizarea a fost accelerată exponențial, înregistrând un avans de 5 ani din punct de vedere al adopției tehnologiei, într-o perioadă de doar 8 săptămâni. Această evoluție se reflectă în industria sporturilor de iarnă, întrucât experții estimează că noul coronavirus va accelera creșterea gradului de digitalizare.
Schimbarea de tactică în industrie este surprinzătoare, dat fiind că, din punct de vedere istoric, tehnologia și schiul au avut o relație tumultuoasă, oamenii cautând pe pârtii o experiență „mai apropiată de natură”. Până în 2025 însă, experții prevăd că pandemia va avea un impact major asupra a trei domenii-cheie ale tehnologiei: antrenamentul, pregătirea și deciziile de recuperare pentru sportivi (54%), confortul general pentru schiori, inclusiv turiști (56%) și optimizarea tehnologiei teleschiurilor pentru a minimiza răspândirea virușilor (41%).
Jeanette Liendo, Senior Vice President Marketing and Communications la Mastercard, a declarat: „Acesta este cel de-al doilea studiu dedicat industriei europene a sporturilor de zăpadă și, în timp ce 2020 a fost un an fără precedent din cauza COVID-19, inovația tehnologică a fost considerabil accelerată. Privind în viitor, către sezonul următor, industria va continua să se relanseze, adoptând noi tehnologii”.
Nu numai tehnologia de pe pârtii va fi modernizată. Producătorii de echipamente au avut, de asemenea, o perioadă extinsă de reflecție, ca urmare a COVID-19, iar mulți dintre aceștia au folosit acest timp pentru a cerceta și dezvolta noi echipamente. Se preconizează că introducerea unor materiale avansate în industria sporturilor de iarnă va reprezenta, până în 2025, una dintre cele mai mari schimbări în ceea ce privește echipamentul de pe pârtii – de la protecție inteligentă cu tracker GPS și măsurarea datelor biometrice ale schiorilor, până la noi materiale de izolare pentru echipamente de schi mai călduroase, dar mai ușoare. Cu toate acestea, experiența fanilor va înregistra cel mai important avans, prin transmiterea digitală a evenimentelor, similare cu competițiile Hahnenkamm, 73% dintre experți estimând o schimbare majoră până în 2025, când fanii vor putea vedea performanțele sportivilor în timpul curselor.
Helmut Holzer, Director Anticipation & Advanced Research, Atomic Austria GmbH, a comentat „În continuare vedem potențial în domeniul sistemelor integrate de măsurare, direct atașate echipamentului, în special pentru sportivii profesioniști. Feedback-ul de la sportivi, de tipul „vibrează aici sau este instabil acolo”, ar putea fi astfel verificat. Uneori este dificil să exprimăm în cuvinte modul în care performează echipamentul, motiv pentru care sperăm să putem extrage tot mai multe informații din sistemele integrate de măsurare. În sectorul amatorilor, este vorba de individualizare. Identificarea produsului potrivit pentru fiecare sportiv este o provocare, de exemplu, niveluri diferite de performanță pentru același produs. Nu în ultimul rând, durabilitatea va deveni și mai importantă. Materialele prietenoase cu mediul vor înregistra un avans – pe de o parte pentru a satisface cererea din partea consumatorilor, pe de altă parte pentru a respecta cerințele de reglementare, de exemplu, din partea UE”
Chemmy Alcott, medaliat cu aur la Cursa de Schi Alpin a Cupei Mondiale, a declarat că „Anul trecut a fost atât de ciudat pentru toată lumea, cu afaceri și jocuri sportive temporar amânate în toată lumea. Într-o realitate dură, pandemia a afectat pe toată lumea din industria sporturilor de zăpadă, nu doar pe schiori sau pe proprietarii de stațiuni. Stațiunile de schi sunt comunități de sine stătătoare, cu întreprinderi locale și oameni ale căror vieți depind numai de aceste stațiuni. Mă aștept ca modul în care funcționează stațiunile și pârtiile să se schimbe fundamental în urma COVID-19, iar acesta este un lucru bun, mai ales dacă putem stimula popularitatea schiului prin sporturi virtuale și prin crearea a noi evenimente interesante la care poate participa toată lumea. Aștept cu nerăbdare să mă întorc pe pante și sunt sigur că și restul industriei împărtășește același sentiment. Fie că este vorba de viața reală sau virtuală!”
Graham Bell, câștigătorul a cinci competiții de schiuri în cadrul Olimpiadei de Iarnă și concurent Hahnenkamm, a spus că „Schiul a fost dintotdeauna un sport pur care îți permite să te deconectezi de lume, astfel că tehnologia nu a avut întotdeauna cel mai mare impact. Este emoționant să vedem ce au făcut alte sporturi în timpul pandemiei pentru a-și tine fanii aproape. Ideea unui campionat mondial de schi virtual sau a fanilor care luptă împotriva idolilor lor este uimitoare și va da sportului un impuls masiv. Sper că previziunile industriei se vor împlini și vor permite sporturilor de iarnă să se relanseze și să se deschidă către mai mulți oameni din întreaga lume.”
Un alt domeniu preconizat de experți că va avea parte de un avans tehnic major până în 2025, este eSports. Sporturile virtuale au crescut masiv în 2020, dat fiind că evenimentele cu spectatori au fost anulate sau amânate ca urmare a COVID-19. În afară de jocurile emblematice, precum SSX Tricky, sporturile de iarnă nu sunt cunoscute pentru prezența lor virtuală, cu toate acestea însă, 37% dintre experți estimează că până în 2025, eSports va aduce pârtii virtuale mai aproape de oamenii din întreaga lume, inclusiv în zonele în care schiatul nu este posibil în mod natural.
Mastercard este sponsor al curselor Hahnenkamm din 2016. În acest an, cursele au avut loc în perioada 22 ianuarie – 24 ianuarie 2021. Evenimentul a fost vizionat mai ales digital, prin intermediul canalelor TV dedicate.
###
Despre Mastercard
Mastercard, https://www.mastercard.ro, este o companie de tehnologie în industria globală de plăți. Misiunea noastră este să generăm și să dezvoltăm o economie digitală atotcuprinzătoare, care să ofere tranzacții sigure, simple, inteligente și accesibile, în beneficiul tuturor, de pretutindeni. Prin transfer de date sigur și prin rețele impenetrabile, prin parteneriate și cu pasiune, inovațiile și soluțiile noastre le permit persoanelor fizice, instituțiilor financiare, guvernelor și companiilor să își atingă potențialul maxim. Coeficientul nostru de decență (DQ) este pilonul de bază al culturii care ne reprezintă și pe care se sprijină tot ceea ce facem în companie și în afara ei. Conexiunile noastre acoperă peste 210 țări și teritorii, astfel încât construim o lume sustenabilă care le oferă tuturor accesul la posibilități de neprețuit.