Studiu Ensight: Romania, singura piata de asigurari din Europa de Est care inregistreaza pierderi

0
769

Ensight Management Consulting prezinta rezultatele Studiului pietei asigurarilor din Europa Centrala si de Est si a pietei asigurarilor din Romania. Obiectivul studiului este de a analiza evolutia pietei de asigurari in anii precedenti si de a identifica tendintele pe termen mediu si lung ale acestei piete. Studiul curpinde activitatea inregistrata in urmatoarele tari: Romania, Polonia, Republica Ceha, Slovenia, Ungaria, Slovacia, Croatia si Bulgaria, iar analiza si tendintele pietei s-au bazat pe date disponibile la Septembrie 2014.

Obiectivul studiului include analiza volumului de piata pentru asigurari de viata respectiv asigurari generale, dinamica, canale de distributie, niveluri de profitabilitate si tendintele generale de piata. Studiul include, de asemenea, o analiza concurentiala a pietei de asigurari din Romania, a gradului de consolidare a pietei si tranzactiile aferente, tendintele viitoare si o prezentare a principalelor reglementari din sectorul asigurarilor din Romania.

Prezentarea generala a sectorului asigurarilor din Europa Centrala si de Est (ECE)

In ultimii 3 ani, regiunea ECE a inregistrat tendinte diferentiate pe segmentele de piata asigurari de viata (crestere) si asigurari generale (scadere). In cazul ECE, asigurarile de viata reprezenta mai putin de 50% din totalul pietei asigurarilor din ECE, sub media inregistrata la nivel european. Segmentul asigurarilor de viata a inregistrat crestere, mai ales datorita tendintelor generale de crestere inregistrate la nivelul pietei din Polonia. In acelasi timp, dimensiunea segmentului asigurarilor generale s-a redus usor, ajungand sa fie cu putin peste 50% in 2012 , ca urmare a scaderii cumulate inregistrate in jumatate din tarile din ECE. Cu cea mai profitabila subcategorie a pietei de asigurari generale – asigurarile auto – in scadere, cresterea primelor de asigurare de sanatate respectiv de locuinta nu a fost suficienta pentru a mentine valoarea pietei.

Nivelul de profitabilitate inregistrat la nivelul regiunii ECE a fost sustinut de toate pietele de asigurari din regiune, cu exceptia Romaniei, singura piata de asigurari care inregistreaza pierderi, pentru al 8-lea an consecutiv. In piete precum Polonia, Slovacia si Croatia canalul vanzarilor directe este inca cel mai dominant canal de distributie pentru produsele de asigurari de viata, in timp ce in Romania, Bulgaria si Slovenia, agentii de vanzari reprezinta canalul dominant de distributie.

Pe piata asigurarilor generale din ECE, agentii de vanzari domina canalale de distributie ale asigurarilor. Bulgaria reprezinta o exceptie, brokerii
dominand usor in aceasta piata. In viitor se preconizeaza o crestere a canalelor alternative de vanzare a produselor de asigurari precum cele online sau mobile, in special in ceea ce priveste produsele standardizate, traditionale de asigurare cu o distributie in masa.

Analiza pietei asigurarilor din Romania

Evolutia primelor brute subscrise – PBS – in Romania in ultimii ani a avut o tendinta descendenta. Scaderea pietei asigurarilor, inregistrata in Romania in 20132, s-a datorat in principal scaderii primelor brute subscrise pentru asigurari de viata si a inchiderii pozitiilor privind asigurarile de viata cu componenta investitionala. Vanzarea de produse de asigurari generale a inregistrat o usoara crestere, care insa nu a putut contracara scaderea inregistrata in sectorul asigurarilor de viata.

Structura PBS in Romania in anul 2013 a inglobat asigurari generale reprezentand 6,490 mRON cu o pondere in piata de 79.88%, in timp ce segmentul asigurarilor de viata a reprezentat 1,634 mRON cu o cota de piata de 20.12%.In 2013, sectorul asigurarilor de viata sa contractat in principal datorita scaderii produselor de asigurare traditionale (7.36% scadere nominala comparativ cu 2012) si in special datorita scaderii pietei de asigurari de viata cu componenta investitionala (13.15% scadere nominala comparativ cu 2012). In segmentul asigurarilor generale am asistat la o usoara revigorare de
0.56% in 2013, datorata cresterii de 15.19 % a valorii primelor brute subscrise pentru asigurarile de raspundere civila, comparativ cu 2012.

Expansiunea a fost dictata de cresterea pretului produselor de asigurare de acest tip. Nivelul de profitabilitate inregistrat in sectorul asigurarilor din Romania s-a mentinut in tendintele inregistrate in anii precedenti, prin urmare, anul 2013 s-a incheiat cu un rezultat negativ net de ~1,144 mRON, reprezentand o scadere accentuata fata de rezultatul net negativ de 387 mRON inregistrat in 2012. Top 5 cele mai profitabile companii de asigurari (Allianz – Tiriac Asigurari, Metropolitan Life Asigurari, City Insurance, Generali Romania si Uniqa Asigurari) au reprezentat ~81% din profitul total inregistrat, in timp ce companiile cele mai neprofitabile, care au reprezentat ~90% din pierderea totala inregistrata pe piata, au fost Astra, Asirom VIG, Omniasig VIG si Groupama Asigurari.

Brokerii si agentii de asigurari domina in Romania canalul de distributie al asigurarilor. Brokerii de asigurari au intermediat 48.84% din totalul primelor brute subscrise in 2013, indicand o crestere fata de 2012, cand brokerii au intermediat doar 43.64% din totalul primelor brute subscrise. Trebuie remarcata, de asemenea, tendinta actuala de a dezvolta mediul online si aplicatiile pentru dispozitive mobile, ca si canal direct de distributie pentru retail.

Segmentul persoanelor juridice a crescut in 2013, atingand 3,885 mRON, in timp ce sectorul de retail a scazut la 4,239 mRON, in 2013 comparativ cu 2012. Astfel, segmentul de retail al pietei asigurarilor s-a contractat cu 4.23% in cazul asigurarilor generale si cu 9.33% pentru produsele de asigurari de viata. Evolutia a fost determinata de strategia principalilor actori din piata de a se axa pe clientii persoane juridice si de a-si reduce, in paralel, expunerea pe segmentul retail.

Tendintele majore din piata asigurarilor din Romania sunt de reducere a expunerii privind produsele/categoriile de asigurari de masa in vederea evitarii razboiului de preturi; dezvoltarea de parteneriate cu brokeri pe segmentul asigurarilor generale in vederea promovarii de portofolii complete pentru segmentul persoanelor juridice, incluzand produse de asigurare de nisa; cresterea calitatii serviciilor prestate pentru diferentierea asiguratorilor in piata. Un aspect suplimentar pe care se concentreaza eforturile din segmentul asigurarilor de viata este dezvoltarea unui portofoliu de produse de asigurari de sanatate si a serviciilor conexe acestora.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here