Majorarea pensiilor, a salariilor bugetarilor din educatie si sanatate, precum si a venitului mediu pe economie, dar si reducerea TVA la alimente au dus la o crestere a puterii de cumparare si a increderii populasiei, remarca un studiu GfK.
Acestea s-au reflectat si in cresetrea de 1,5% a consumului casnic pentru produsele FMCG, comparativ cu anul precedent, anunta Mediafax.
Dinamica pietei a fost data de cresterea volumelor cumparate. Acestea au crescut cu 4% anul trecut. Odata cu reducerea TVA la alimente, a aparut pentru prima data in ultimii 3 ani fenomenul de uptrading, de trecere la un produs superior din aceeasi categorie.
Acest fenomen a fost sustinut si de cresterea unor categorii de produse mai scumpe: „De exemplu, putem vorbi despre categorii precum: peste si fructe de mare, fructe uscate, miere, cereale pentru mic dejun, cidru, produse speciale de ingrijire a corpului”.
Cresterea pietei vine doar prin comertul modern, unde cifrele arata o tendinta diferita fata de comertul traditional.
Comportamentul de cumparare a suferit usoare modificari fata de anii anteriori: consumatorii merg mai rar la cumparaturi, dar cheltuie ceva mai mult de fiecare data.
„Scaderea frecventei de cumparare si faptul ca românii si-au permis sa puna in cos si produse mai scumpe ne arata o oarecare relaxare a acestora la cumparaturi. Ei nu se mai tin asa de strict de lista de cumparaturi cum o faceau inainte si, chiar daca sunt in continuare in cautarea unor oferte bune de pret, tendinta de a cumpara cât mai ieftin pare sa se mai fi diminuat”, spune Raluca Raschip, Consumer Goods and Retail Director GfK România.