“Tinerii pot initia un curent favorabil educatiei financiar-bancare”- afirma Directorul general al Institutului Bancar Roman, Gabriela Hartescu

0
1015

Educatia financiara a devenit in ultimii ani o prioritate in viziunea de afaceri a bancilor si pe agenda autoritatilor, constituind principalul element care garanteaza cresterea gradului de cunoastere financiara a populatiei si, pe de alta parte, contribuie la un parteneriat sanatos intre institutiile de credit si clienti. Tot mai multi bancheri considera ca educatia financiara poate reprezenta calea spre recastigarea increderii populatiei in banci, afectata in ultimii ani de criza financiara. Mai mult decat atat, exista si opinia ca educatia financiara poate contribui la solutionarea problemelor privind clauzele abuzive, conversia creditelor in franci elvetieni, bancarizarea circulatiei banilor in economie, utilizarea cardului bancar ca instrument de plata, cresterea activitatilor de creditare si de economisire. in acest context, publicatiile online BankingNews si iLikeBanking au organizat, impreuna cu Institutul Bancar Roman, simpozionul ”Educatia financiara – Prioritate in noul model de business al bancilor”, o tema de la care a pornit si interviul solicitat directorului general al Institutului Bancar Roman (IBR), Gabriela Hartescu.
* De ce ar fi nevoie ca si clientii bancilor sa aiba o educatie financiar-bancara?

Educatia financiar-bancara este foarte importanta si pentru clienti, asigurand un dialog operativ si profesionist intre cele doua parti, care, de fapt, sunt parteneri de business, fie ca este vorba de clientul IMM / corporatist, ori de clientul persoana fizica.

* Cat de educati – din punct de vedere financiar-bancar – sunt acum clientii romani ai bancilor si cat de receptivi sunt la astfel de programe informativ-educative?

Clientii sunt din ce in ce mai bine pregatiti, din acest punct de vedere. Putem lua in calcul, de exemplu, firmele care fac afaceri cu parteneri din alte tari si care, in consecinta, sunt expusi celor mai evoluate si dinamice sisteme bancare, din tarile dezvoltate. Astfel, de multe ori importa know-how financiar si se asteapta sa il regaseasca si la bancile cu care colaboreaza. Tocmai pentru ca platesc comisioane bancare, doresc sa cunoasca in detaliu produsele si serviciile bancare, comensurarea acestora in etapa de negociere a unui contract fiind foarte importanta. Acest lucru l-am sesizat si cu ocazia seminariilor practice pe care le sustin in cadrul parteneriatului IBR – CCCIR, pentru ca o activitate economica eficienta presupune cunostinte financiar-bancare temeinice. Dar acest lucru este valabil si in administrarea unei gospodarii/familii.

* La ce varsta ar trebui sa se inceapa educatia financiar-bancara?

Educatia financiara trebuie sa inceapa inca de la gradinita! Copiii trebuie sa se familiarizeze cu notiunile financiare si sa le inteleaga, incepand de la cele mai simple si – pe masura evolutiei – pana la cele mai complexe. si consider ca generatiile care acum sunt pe bancile scolii beneficiaza de informatii si programe care sa le asigure o evolutie constanta a culturii financiare.

* Pot fi tinerii initiatorii unui curent favorabil educatiei bancare generale a populatiei?

Bineinteles, tinerii pot initia un curent favorabil educatiei financiar-bancare! insa, impreuna cu educatorii sau profesorii lor, deoarece acestia sunt si cei care vor contribui la ceea ce putem numi “sistematizarea cursului” si la “desenarea traseului”, referindu-ne la gandirea acelor programe de pregatire care vor creste in complexitate odata cu maturizarea lor, ca oameni si ca profesionisti.

* Cum este influentata relatia client – banca de nivelul educatiei financiar-bancare, atat a clientului, cat si a functionarului bancar?

Relatia client-banca este direct proportionala cu nivelul educatiei financiare! Atunci cand cei doi parteneri de discutie sunt pe acelasi plan de expertiza sau pe planuri similare, relatia este una excelenta. Lipsa unor cunostinte conduce, cu siguranta, la un dialog lacunar, la o relatie abrupta. Deci, cu cat suntem mai informati, de ambele parti, cu atat relatia dintre banca si client va avea de castigat.

* Educatia financiar-bancara are vreo importanta in stabilirea increderii clientilor in sistemul bancar?

Bineinteles ca, daca toata lumea vorbeste aceeasi “limba”, mesajul va fi inteles corect! intelegand modul de functionare al sistemului financiar-bancar, dar si rigorile acestuia, clientii vor constientiza ca este vorba despre un parteneriat. Perioada de dinaintea crizei, cand “fraiele” au fost ceva mai relaxate, a fost urmata de o perioada de precautie extrema, care a impactat relatia dintre banca si client. Lucrurile incep sa revina pe fagasul normal, iar educatia financiar-bancara va fi un factor important in profesionalizarea relatiei banca-client. (Daniel Negut)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here