* Cum caracterizati piata auto romanesca in acest moment, atat la nivel local, cat si regional, comparativ cu alte state europene?
Piata de autoturisme noi marcheaza in Romania, pe primele 10 luni ale lui 2014, o crestere de 24,2% fata de aceeasi perioada a anului trecut, desi in octombrie avem o usoara diminuarea a vanzarilor fata de luna septembrie, pe care o explic prin asteptarea demarajului programului “Prima masina” si incheierii programului “Rabla”. Cifra totala a vanzarilor in ianuarie-octombrie a atins aproape 69.000 de autoturisme, ceea ce este inca departe de potentialul de absorbtie al pietei interne, pe care eu il estimez la 220-250.000 de autoturisme pe an. Detaliind, este de remarcat faptul ca avem o crestere cu cateva procente mai ridicata la masinile noi din import, fata de piata autoturismelor indigene, explicabila prin cele doua efecte mentionate mai sus, care au afectat evolutia pe piata locala a Daciilor. Cota de piata a marcii Dacia pe piata interna se mentine la un nivel foarte ridicat si in 2014: 32%. in privinta vanzarilor de Dacia, cresterea pe perioada primelor 10 luni este de 21,5%, cu un reviriment puternic in septembrie al Loganului MCV si a lui Sandero. Cresterea mai consistenta a pietei interne de autoturisme noi este inca franata de importurile de masini second hand (SH), care – ca si inmatriculari – pe primele 10 luni ale lui 2014 s-au mentinut la un nivel foarte ridicat: peste 181.000 de unitati, ceea ce inseamna un raport de 2,5:1 fata de autoturismele noi inmatriculate pe piata interna. Raportul este complet disproportionat, cu consecinte negative asupra sigurantei circulatiei si a mediului, majoritatea SH importate avand o vechime mare si o stare tehnica proasta. Raportul respectiv afecteaza puternic cererea de masini noi, inclusiv pe cea de autoturisme fabricate in tara. Cifrele pe primele 10 luni ale anului arata faptul ca productia de Dacii se plaseaza peste cele din anul precedent, in timp ce productia de la Ford Craiova a scazut semnificativ, ceea ce a si dus la recenta lor decizie de reducere a numarului de salariati. in aceste conditii, estimez ca Dacia va produce per total an cca 340.000 de autotuisme, plus aproximativ 450.000 decolectii CKD (Completely Knocked Down – adica seturi complete de piese si componente din care pot fi asamblate autoturisme), iar Ford va produce cca 50.000 de unitati. De remarcat ca ponderea Duster-ului in structura de fabricatie de la Pitesti a continuat sa creasca, astfel ca in 2014 vom inregistra o noua crestere a cifrei de afaceri anuale. in privinta exportului, trebuie sa contrazic unele afirmatii pripite privind reculul, in 2014, a exportului de autoturisme romanesti. Este drept ca a scazut exportul de Forduri B Max de la Craiova (-27%), dar la Dacia acesta a crescut pe primele 10 luni (+7,4%), ceea ce inseamna per total o crestere fata de nivelul atins in 2013. Asadar, exportul auto va creste si in 2014 si va continua sa fie destinatia predilecta a productiei interne de autoturisme. Cresterea pietei auto din Romania are ca fundal o relansare generala al pietelor europene, in acest an. Media europeana a cresterii inmatricularilor de autoturisme este de 6,1%, cele mai mari valori inregistrandu-se in Portugalia, Irlanda si in Romania! Trebuie sa avem in vedere ca Romania a pornit cu relansarea pietei de foarte de jos, astfel incat – asa cum am remarcat deja – piata interna se afla departe de potentialul pe care il are si pe care l-a dovedit inaintea crizei.
Cum apreciati performantele Automobile Dacia in acest an?
Cu aprox. 340.000 de autoturisme pe care le va produce anul acesta, cat am estimat, din care peste 310.000 vor merge la export, in tari precum Franta, Germania, Anglia, etc – acestea, asociate cu previzibila crestere a cifrei de afaceri provenita din evolutia structurii de fabricatie – Dacia va depasi in 2014 nivelul excelent al performantei industriale de anul trecut. Ultimele date statistice de la ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile) arata ca in Uniunea Europeana, pe primele 10 luni ale anului, marca Dacia a inregistrat o crestere a inmatricularilor de 28,7%, cu un numar de 304.400 de inmatriculari.
Care sunt principalii factori care au contribuit la performantele Dacia?
Cresterea Daciei in Europa, depasita numai de Mitsubishi si Mazda, denota o gama tanara si atractiva de produse, de calitate buna si la preturi competitive, ceea ce face ca succesul nostru sa fie unul durabil. Pentru a-l continua este necesar sa fim in stare sa-l aparam, pastrand un nivel rezonabil al costurilor interne, mai ales in privinta cresterilor salariale.
Cum ar putea fi si mai performanta compania Automobile Dacia?
La ora actuala, uzina de la Pitesti lucreaza foarte aproape de capacitatea ei maxima (de 350.000 automobile/an), ceea ce inseamna ca – din punct de vedere capacitar – nu mai sunt rezerve semnificative de crestere. Capacitatea nominala a uzinei a fost proiectata si ramane a fi una optimala pentru industria auto europeana. Performanaa companiei ramane preocuparea principala si permanenta a managementului uzinei si a Grupului Renault si tinteste imbunatatirea continua a calitatii produselor si diminuarea costurilor de productie. Din acest ultim punct de vedere, se urmareste ”la sange” fiecare euro din structura de cheltuieli. in acest context, vreau sa subliniez cu insistenta ca este vitala pentru Dacia pastrarea actualului nivel de preturi pentru energie si utilitati, diminuarea costurilor aferente logisticii exterioare prin realizarea autostrazii Pitesti – Sibiu (cu un efect de cca 30 euro/ automobil) si – nu in ultimul rand – pastrarea competitivitatii costurilor fata de salariile din siturile de productie ale Grupului Renault de la Tanger – Maroc si Bursa – Turcia, costuri care la Pitesti sunt deja sensibil mai ridicate. Este evident ca numai conservarea actualei competitivitati ridicate poate conferi companiei Automobile Dacia performanta necesara ceruta de piata internationala si, prin aceasta, conservarea locurilor de munca si stabilitatea, in timp.
* Majoritatea romanilor va asociaza numele cu Automobile Dacia, dar dvs. sunteti si presedintele ACAROM (Asociatia Constructorilor de Automobile din Romania), pozitie din care vorbiti foarte des despre industria componentelor auto. Cat de importanta este aceasta pentru economia nationala si ce perspective are?
In afara celor doi constructori mentionati, in Romania exista si o retea densa si diversificata de furnizori de componente, materiale si servicii auto (peste 600), care produc pentru Dacia si Ford, dar si pentru numerosi integratori din industria auto germana. Anul acesta sectorul auto va atinge o cifra de afaceri totala de 18 miliarde euro – la nivelul a 11% din PIB-ul Romaniei. Din aceasta cifra de afaceri, 2/3 revine fabricatiei de componente auto. Exportul de autoturisme si componente va depasi 12 mld. euro, ceea ce inseamna peste 24% din exportul national. Saltul tehnologic realizat in ultimii 15 ani de fabricantii de componente auto este imens si se datoreaza, in afara constructorilor Dacia si Ford, investitiilor numerosilor furnizori auto transnationali. Dintre cei peste 600 de furnizori, 150 sunt filiale locale ale marilor furnizori internationali (Continental, Delphi, Bosch, Valeo, Autoliv, Johnson Controls, TRW etc). Industria auto numara la ora actuala peste 203.000 salariati directi, fiind sectorul industrial romanesc cel mai dinamic si cel mai puternic globalizat. Nu numai in zonele Pitesti si Craiova, ci in multe alte localitati din tara, unde s-au amplasat capacitati de productie auto, sunt evidente efectele benefice in plan economic, social si cultural. Referindu-ma la perspective, este clar ca sectorul de componente auto are un excelent potential de dezvoltare, in continuare. Acesta poate fi valorificat printr-un cumul de actiuni, care sa favorizeze noi investitii straine directe: pastrarea preturilor la energie, imbunatatirea infrastructurii de transport, dezvoltarea capitalului local si a mediului de afaceri, diminuarea coruptiei. Aceste conditii fiind create, industria auto din Romania isi va putea continua procesul de modernizare si dezvoltare pe care evolueaza la ora actuala.
* Cat de pregatiti sunt si ce rol au tinerii specialisti romani in definirea performantelor industriei auto din tara noastra?
Personal, cunosc numeroase exemple pozitive relevante privind calitatea celor 2500 de ingineri romani care lucreaza la RTR Renault Technologie Romania. Ei lucreaza interconectati impreuna cu colegii lor din Franta sau Coreea de Sud, operand cu concepte si mijloace de lucru dintre cele mai moderne in lume. Multe mii de specialisti romani fac la ora actuala cercetare auto avansata, in cadrul firmelor Continental, Siemens, Bosch, Delphy, Schaeffler, AS Systems si multe altele. Semnificativ este faptul ca numarul specialistilor straini care lucreaza in managementul Dacia a scazut de la cateva sute, acum 10 ani, la cateva persoane, in prezent. Constatarile se regasesc in toata industria auto si pot afirma ca tinerii specialisti romani constituie, la ora actuala, una dintre «cheile» principale ale performantelor pe care le inregistreaza industria auto. Asta nu inseamna ca industria auto nu are nevoie in continuare de specialisti bine educati si instruiti pentru domeniile noi, specifice industriei auto. Ei constituie unul dintre avantajele noastre competitive, pentru dezvoltarea sectorului auto din Romania si sper ca invatamantul romanesc sa faca fata acestei provocari. (Daniel Negut)