Tiriac ar vrea sa vanda Dacia in Germania, dupa ce a adus Mercedes si Metro in Romania

0
870
alex-tiriac

alex-tiriacIon Tiriac, primul antreprenor care a pariat pe cresterea economica a Romaniei in anii ‘90, aducand marci precum Mercedes, Ford sau Metro Cash&Carry, ia acum in calcul posibilitatea de a deschide centre auto Dacia in Europa de Vest, in Franta sau Germania, trecand astfel de la importuri la exporturi.

 

„Am luat in calcul sa devenim si dealer Dacia in strainatate, nu in Romania. Dacia este o masina care pentru mine a avut o evolutie surprinzatoare. Produsul este bun, este extrem de bine vandut in
strainatate”, a declarat, intr-un interviu acordat Ziarului Financiar, Ion Alexandru Tiriac, fiul fostului tenisman si reprezentantul lui in consiliile de conducere si administratie ale Tiriac Holdings, un grup care a rulat anul trecut afaceri de 1,3-1,4 miliarde euro.

Avand biroul la parterul cladirii unde se afla sediul Tiriac Holdings, Ion Alexandru Tiriac, 33 de ani, trebuie acum sa dovedeasca faptul ca merita sa preia conducerea unui imperiu cu afaceri in segmentul auto, imobiliar, bancar, asigurari si aviatic.

Toate acestea in conditiile in care businessul Tiriac a fost jucator in pietele cele mai lovite de criza economica in 2009, inregistrand scaderi cuprinse intre 30% si 40% pe piete care au coborat cu pana la 60%.

Anul trecut, anul crizei financiare in Romania, businessul Tiriac a ajuns la nivelul anului 2009 la o cifra de afaceri de peste 1,4 miliarde de euro, valoare comparabila cu cea a Automobile Dacia in 2006. Din 2005, de la relansarea Dacia in Europa de Vest, constructorul autohton a exportat pe piata germana peste 133.000 de autovehicule pana la finele anului trecut, in valoare de aproximativ 1,1 mld. euro, in timp ce Mercedes a vandut in Romania din 1990 aproape 40.000 de masini, cu o valoare de aproximativ 1,6 mld. euro.

„Ideea de a construi un dealer Dacia in Franta sau Germania reprezinta un business foarte bun, dar momentan sunt alte probleme de rezolvat aici in Romania. Dar noi inca nu suntem unde vrem sa fim aici. Vrem mult mai sus”, a subliniat el.

Tiriac Holdings detine in sectorul auto un business de peste 700 milioane euro, alcatuit din cei patru importatori Romcar (Ford), Hyundai Auto Romania, Premium Auto (Land Rover si Jaguar) si
M Car Trading (Mitsubishi), la care se adauga reteaua de dealeri TiriacAuto care comercializeaza prin intermediul a 65 de concesionari 11 marci.

Din biroul sau din nordul Capitalei, Ion Alexandru Tiriac urmareste zilnic afacerile Tiriac Holdings, imperiul construit de tatal sau incepand cu anul 1990. Fiul este primul care dezvaluie detalii mai ample legate de afacerea inceputa de fostul mare tenismen roman, care intotdeauna este extrem de laconic cand vine vorba despre cifre.

Spre deosebire de biroul lui Ion Tiriac, care este situat la ultimul etaj scrutand lacul Herastrau, biroul lui Ion Alexandru Tiriac este amplasat la parterul cladirii unde se afla sediul Tiriac Holdings, subliniind intr-un fel drumul care mai este de facut pentru a dezvolta in continuare compania.

In martie consumul a revenit, dupa ce primele doua luni ale acestui an au fost chiar mai slabe decat aceeasi perioada a anului trecut, ajungandu-se ca piata auto sa scada la mai putin de o treime fata de inceputul lui 2008.

„Chiar si asa, fata de bugetele pe care ni le-am facut noi, martie a fost mai slab decat preconizam. A fost dublu sau triplu fata de ianuarie si februarie, dar a fost cu aproximativ 10% mai slab decat ne asteptam”, spune Ion Alexandru Tiriac.

El este reprezentant al actionarului in consiliile de conducere si administratie, atat in cadrul Tiriac Holdings, cat si in cadrul board-urilor UniCredit Tiriac Bank, Allianz-Tiriac Asigurari si Metro Cash & Carry, afaceri care valoreaza de la sute de milioane la peste un miliard de euro fiecare.

In prezent nu se mai pune discutia despre „luminita” de la capatul tunelului, pentru ca nu mai suntem in tunel, in opinia fiului, criza economica din Romania luand deja sfarsit.

„Acesta este mediul in care traim acum. Ce era diferit intre 2009 si 2010 este ca anul trecut eram in intuneric fara busola, nu stiai ce se va intampla maine. Nu stiai daca hotararile pe care le luai sunt bune sau rele. Acum stim exact unde suntem. si stim in proportie de 80%-90% ce se va intampla in anii urmatori, daca nu va veni vreo catastrofa. Ca nu mai este o «lumina» de 1.000 de wati, ci una de 80, macar exista”.

In ceea ce priveste economia in 2010 el vede o stabilizare a situatiei actuale. Un declin ar fi insa mai posibil decat o crestere, businessurile fiind acum si mai sensibile la solutiile economice adoptate de Guvern sau politica monetara a BNR-ului.

Afacerile Tiriac Holdings vor reveni „pe plus”, cu cresteri de 5%-6%, dupa 2011, Tiriac Jr spunand oarecum resemnat: „Niciodata nu vom mai vedea cresteri de 30%-40% pe an, cum erau in trecut”. „in plus, nici nu este sanatos sa ai cresteri atat de mari. Cum este posibil ca din 2002 pana in 2007 sa ai o medie de 40% pe an? Ce s-a intamplat atat de extraordinar la noi in tara ca sa ne permita asa ceva? Cumva am devenit primii exportatori din Europa? Sau cumva am inregistrat o crestere de doua cifre a PIB-ului in fiecare an? Sau salariul mediu a ajuns la 3.000 de euro si nu am aflat noi?”, se intreaba retoric el, cu toate ca in aceste circumstante economice piata auto a ajuns in 2007 la un maxim istoric de aproape 370.000 de unitati, iar businessul Tiriac la aproape 2 mld. euro in 2008.

Dupa un 2009 in care majoritatea dealerilor si importatorilor au scazut pretul masinilor cu pana la 50% pentru a convinge putinii clienti ramasi, Tiriac se poate lauda cu faptul ca „la masini o sa avem EBITDA (profit operational) pozitiv in ultimele sase luni”.

La nivelul anului trecut, pe fondul prabusirii pietei auto, multi dealeri si importatori au luat decizia de a vinde flote de masini catre clienti care le cumparau pentru a le vinde in Europa de Vest, pentru prima data in istorie acestea fiind mai ieftine in Romania decat in Germania. Astfel, la marci precum Hyundai sau Kia, vanzarile nu se regaseau decat sub 50% in inmatricularile de masini noi.

„In ceea ce priveste Hyundai, noi nu am vandut nicio masina unui client din strainatate. Toate masinile mele au fost vandute in Romania”, a subliniat Tiriac, in conditiile in care mai multi importatori acuzau Hyundai ca exporta masini in Vest.

„De stoc am scapat pe metoda traditionala – micsorand pretul si discutand cu producatorul sa ia inapoi cateva masini, asa cum s-a intamplat la Mitsubishi si la Hyundai. Ei au gasit in Europa pe altcineva care dorea aceste masini”, a spus Ion Alexandru Tiriac.

Aceeasi strategie a adoptat-o spre exemplu si Trust Motors, importatorul Peugeot.

Dupa exit-ul de anul trecut din afacerea Mercedes-Benz Romania, cand Ion Tiriac a vandut pachetul de 49% din actiuni catre Daimler AG, anul acesta omul de afaceri avea pe masa o oferta pentru pachetul de 15% detinut la Metro Cash & Carry din partea grupului german.

„Nu avem in plan iesirea din afacerea Metro. La fel ca si la Mercedes-Benz, noi am facut un joint-venture. Avem o intelegere intre noi care spune ca noi ramanem parteneri si la o eventuala vanzare trebuie sa vindem intre noi, dar nu este niciun plan ca acest lucru sa se intample in 2011, 2012, 2013, si la cum merge treaba, nici nu vrem sa iesim”, a spus Tiriac.

Si spre deosebire de alte intrebari legate de alte businessuri, in acest caz cuvantul „nu” legat de exit-ul din Metro Cash &Carry a fost repetat de cel putin cinci ori.

Acelasi raspuns a fost dat si la intrebarile legate de un posibil exit sau de o diminuare a participatiei la Allianz-Tiriac Asigurari sau UniCredit Tiriac Bank, unde Ion Tiriac detine 45% din actiuni.

In conditiile in care Ford va demara operatiunile Companiei Nationale de Vanzari, noul importator al marcii americane pe piata locala, de la 1 august, Tiriac va ramane in acest caz doar cu dealerii marcii.

„Mercedes-Benz si Ford au o matrita – cand depasim un nivel este timpul sa venim noi si sa aplicam standardele noastre. Ei nu considera partenerul decat matrita lor. si stii ca acest moment va veni la un moment dat. insa diferenta este ca la Mercedes si la Ford noi aveam o licenta care apartinea altcuiva, in timp ce la Allianz si la banca noi suntem parteneri aproape egali cu actionarul majoritar”, a spus Tiriac.

In prezent, Tiriac Holdings detine o suprafata de 200 de hectare de teren intravilan la nivel national in marile orase precum Bucuresti, Cluj, Timisoara, Oradea, Iasi sau Ploiesti, unde vor fi demarate noi proiecte imobiliare.

„Toate orasele mari au potential de crestere. Eu cred ca inclusiv orasele mici au potential de crestere. Noi suntem atat de departe de unde trebuie sa ajungem incat nu exista niciun oras despre care sa se spuna ca este complet dezvoltat. Romania mai are nevoie inca de cel putin 1-1,5 milioane de apartamente. Ca in prezent nu isi permit oamenii este o problema, dar acolo trebuie sa se ajunga in timp”, a spus Tiriac Jr.

Chiar si asa, dezvoltarea noilor proiecte nu are cum sa inceapa mai devreme de 2011, datorita situatiei economice actuale.

In plus, din proiectele deja aflate in derulare, Rezidenz si Stejarii, mai sunt la vanzare aproape jumatate din apartamentele construite. (Mediafax)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here