Romania a devenit Stat Membru al Uniunii Europene la 1 ianuarie 2007 pentru ca si-a indeplinit obligatiile privind transpunerea acquis-ului comunitar inainte de aderare, conform Raportului de tara din 2004 care a afirmat aceasta data a aderarii.
Legislatia europeana din domeniul transporturilor rutiere este parte integranta a acquis-ului comunitar, inclusiv Directiva 96/53/CE a Consiliului din 25 iulie 1996 de stabilire, pentru anumite vehicule rutiere care circula in interiorul Comunitații, a dimensiunilor maxime autorizate in traficul național si internațional si a greutații maxime autorizate in traficul internațional. Acest act comunitar este aplicat in Romania, inca dinainte de aderarea la UE, prin documentul unic prin care vehiculul este inregistrat si pus in circulație – CIV (cartea de identitate a vehiculului), in care sunt inscrise dimensiunile vehiculelor. Atenționam ca nu este legala solicitarea autoritaților din Romania de a dubla modalitatea de indeplinire a obligațiilor referitoare la prevederile Directivei 96/53.
In prezent, informatiile privind dimensiunile vehiculelor inregistrate in Romania sunt disponibile atat in CIV, cat si in cele mai multe certificate de inmatriculare, ca si in placutele fabricantului, amplasate pe vehicule din constructie.
Fata de aceasta situatie, consideram ca obligatia recent introdusa prin Ordinul nr. 1640 din 8 noiembrie 2012, publicat in 26.11.2012 de a echipa vehiculele cu alte placute incepand cu 26.05.2013, din care sa rezulte aceleasi informatii este abuziva si contravine reglementarilor europene in vigoare, fara sa mai menționam ca RAR a pus la dispoziție procedura de eliberare a placuțelor dupa 10.05.2013.
Probabil ca singura motivatie reala a autoritatilor din Romania se limiteaza la cca. 3 milioane Euro in buzunarul necunoscutei firme SC MARAD Concept SRL – care conform codului CAEN are ca obiect de activitate „Lucrari de vopsitorie zugraveli si montari de geamuri” si care a avut cea mai mare cifra de afaceri anuala, de cca. 250.000 Euro realizata acum 5 ani – precum si la cca 10 milioane Euro pentru Registrul Auto Roman (RAR).
Reamintim ca amenda pentru lipsa placuțelor este 8.000-12.000 lei (care este fapta agravanta care justifica acest interval, este imposibil de ințeles) – total disproporționata cu puterea de cumparare si nivelul economiei din Romania.
Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania a realizat numeroase interventii la institutiile nationale si europene relevante – Primul Ministru al Romaniei, Ministrul Transporturilor si Secretarii de Stat de la Ministerul Transporturilor, Parlamentul Romaniei si europarlamentari romani, Comisia Europeana si Consiliul UE – protestand impotriva acestei practici abuzive a autoritatilor romane si solicitand anularea cerintei de echipare cu placute cu dimensiunile si masele maxime autorizate ale vehiculului din legislatia romaneasca.
in masura in care autoritațile nu raspund afirmativ si nu iau masurile necesare, in timp util, UNTRR sustine orice manifestare care vizeaza protestul impotriva acestei masuri abuzive.