- Numărul celor care declară că pot pune bani deoparte a crescut la 23.5%, cu aproape 9 procente mai mult decât la începutul anului 2020.
- Jumătate dintre români își pot acoperi nevoile financiare, dar nu reușesc să pună ceva deoparte.
- Cheltuielile neprevăzute, lipsa unui fond de urgență și frica de pierderea locului de muncă sunt principalele îngrijorări legate de veniturile financiare ale românilor.
- Platforma de educație financiară ro revine în 2021 într-un nou format, menit să răspundă nevoilor și dilemelor legate de finanțele personale ale fiecăruia dintre noi.
București, 16 februarie 2021
Raiffeisen Bank prezintă studiul „Provocările financiare ale românilor”*, realizat ca parte a programului de educație financiară Money Bistro, pentru al doilea an consecutiv. În această perioadă, marcată de probleme sanitare, dar și economice, românii economisesc mai mult și sunt preocupați de pierderea locului de muncă, relevă studiul realizat în perioada decembrie 2020-ianuarie 2021.
La un an de la primul studiu realizat pe tema provocărilor financiare ale românilor, numărul persoanelor care reușesc să economisească de la o lună la alta a crescut de la 16% la 24%, în timp ce procentul din populație care reușește să acopere strictul necesar traiului se menține relativ similar (aproape jumătate din populație). Pe de altă parte, un număr semnificativ dintre români pare să își fi îmbunătățit situația financiară, procentul din populație care nu face față cheltuielilor zilnice scăzând de la 35% la 24%. Această evoluție se datorează în mare parte scăderii cheltuielilor zilnice în perioada carantinei, dar și a celor cu călătoriile.
Numărul persoanelor care se tem de pierderea locului de muncă s-a dublat, de la 11% cât era la începutul anului 2020, la 28% în 2021 și este menționată în topul situațiilor care pun în dificultate bugetul personal, alături de cheltuielile neprevăzute. Incertitudinea economică provocată de pandemie a făcut ca jumătate dintre români să aibă o abordare mai precaută față de cheltuielile care nu erau necesare, 1 din 3 români a ales să își planifice bugetul lunar, iar 1 din 5 români a economisit mai mult. 9% dintre respondenti au declarat ca au hotarat să se înscrie la cursuri de educație financiară.
În acest contex social și economic, deloc simplu și previzibil, platforma online de educație financiară Money Bistro, proiect al Raiffeisen Bank, revine într-un format nou, menit să ofere soluții pentru principalele nevoi financiare și să-i sprijine pe români să-și îmbunătățească sănătatea financiară. Intrând pe website-ul www.moneybistro.ro, cititorii vor descoperi conținut relevant pentru propriile obiective financiare, fie că e vorba despre primii pași în a-și planifica bugetul, idei despre cum să economisească sau posibilități de a investi. Pe lângă articole informative și infografii, site-ul include și cel mai recent sezon al serialului Money Bistro, o serie de 7 episoade, care urmărește dilemele financiare ale unei familii. Până în prezent, cel de-al doilea sezon al serialului Money Bistro a avut peste 7 milioane de vizionări în online, dintre care 1.4 milioane de persoane au urmărit în întregime episoadele acestuia. În plus, de la lansarea programului, aproape 130.000 de vizitatori au descoperit articolele și pastilele financiare pe www.moneybistro.ro.
„Programul de educație financiară Money Bistro a fost lansat în 2019 și urmărește să răspundă întrebărilor și problemelor românilor legate de starea lor financiară și gestionarea bugetului lună de lună, pornind de la nevoile fiecaruia. Am început prin a explica într-un limbaj simplu și prietenos principalele definiții și concepte financiare, iar ulterior le-am pus în practică într-un serial video care urmărește viața unei familii din Romania și provocările ei financiare. În acest an, vom continua să oferim românilor un spațiu unde să aibă informații de încredere, utile și ușor de înțeles despre cum să-și gestioneze sau să-și crească veniturile și să ia decizii financiare corecte”, a spus Corina Vasile, director de Comunicare și Relații Publice la Raiffeisen Bank.
Rezultatele studiului „Provocările financiare ale românilor” sunt prezentate detaliat pe www.moneybistro.ro.
Despre Raiffeisen Bank
Raiffeisen Bank are peste 20 de ani de activitate pe piața bancară din România și peste 2,1 milioane de clienți, persoane fizice și juridice. Banca are peste 4.900 de angajați, 340 de agenții în toată țara, 750 de ATM-uri, 373 de mașini multifuncționale (MFM-uri) și o retea de 24.000 de POS-uri.
Despre Rogalski Damaschin Public Relations
Una dintre agențiile de top din România, Rogalski Damaschin PR are o experiență de peste 10 ani, oferind servicii de corporate și brand communication către peste 30 de clienți. Misiunea agenţiei este să creeze un impact social și economic pozitiv, prin idei care inspiră schimbarea în bine. Astfel, agenția promovează în practica şi limbajul curent al PR-ului conceptul de “good advocacy”, care desemnează o comunicare militantă, onestă și creativă, de natură să genereze conținut valoros și rezultate pozitive atât pentru companii, cât şi pentru consumatori.
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de peste 12 ani companii din România și Europa.
*Studiul despre provocările și obiceiurile financiare ale familiilor din România a fost realizat de compania Reveal Marketing Research la solicitarea Raiffeisen Bank, în al doilea an consecutiv, în perioada decembrie 2020-ianuarie 2021, și conține un element calitativ (interviuri în profunzime, cu persoane din mai multe segmente de vârstă), cât și unul cantitativ (sondaj în rândul românilor din mediul urban care utilizează internetul). Sondajul a fost aplicat pe un eșantion de 1000 de persoane, bărbați și femei cu vârsta între 18-60 de ani, utilizatori de internet, din mediul urban. Studiul este reprezentativ la nivel național.