Telekom Romania Communications si Telekom Romania Mobile Communications anunta rezultatele financiare pentru T4 2015, incheiat la 31 decembrie 2015, conform indicatorilor de performanta raportati de catre OTE Group.
“Pentru Telekom Romania, 2015 a fost marcat de lansarea ofertelor comerciale MagentaONE care au atras peste 208.000 de clienti pana la finalul anului, de avansarea proiectului RoNet si de extinderea retelei de fibra optica, respectiv a acoperirii 3G/4G – ceea ce reprezinta cumulat investitii semnificative cu impact direct asupra EBITDA. Pe langa pachetele de servicii convergente care au inclus si oferte atractive pentru echipamente si continut TV cu multe exclusivitati sportive, ne-am concentrat sa ne extindem aria de expertiza pe segmentul business si sa livram solutii inovatoare atat pentru clientii persoane fizice, cat si pentru companii. Toate aceste eforturi stau la baza continuarii procesului de consolidare a operatiunilor Telekom Romania pe piata”, a declarat Anastasios Tzoulas, Director Executiv Financiar, grupul de companii Telekom Romania.
intr-un mediu concurential foarte competitiv, cele doua companii si-au continuat planul de investitii, cea mai mare parte a acestora concentrandu-se asupra extinderii retelelor FTTH, 3G si 4G. Astfel, la finalul lui 2015, FTTx era prezenta in 25 de orase, fiind facute eforturi pentru cresterea penetrarii acestei tehnologii in zonele deja acoperite. Clientii care opteaza pentru aceasta tehnologie beneficiaza de viteze de pana la 1 Gbps pentru Internet si de servicii de televiziune interactiva (IPTV). in 2015, serviciile 4G au atins o acoperire de 57% in zonele urbane, cu viteze de pana la 150 Mbps. De asemenea, pe partea mobila, in ultimul trimestru al anului 2015 au continuat eforturile de modernizare, extindere si optimizare a retelei pentru tehnologia UMTS-3G, care au imbunatatit semnificativ vitezele de download si upload, oferind clientilor o experienta superioara in utilizarea serviciilor de broadband mobil.
Proiectul RoNet, care asigura infrastructura necesara pentru conectarea unor localitati izolate la Internet, se afla in faza de implementare, pana la finalul lui 2015 fiind finalizate lucrarile pentru aproximativ 100 dintre cele 783 de localitati vizate.
Telekom Romania Communications
Rezultatele financiare raportate de Telekom Romania Communications pentru 2015 arata ca performanta companiei a fost mentinuta la un nivel comparabil cu cel din 2014, cu venituri in scadere usoara, cu 1,2%, la 601,7 milioane euro. Arii strategice precum serviciile TV si ofertele integrate au continuat sa genereze rate de crestere pentru companie.
Nivelul veniturilor reflecta in principal scaderea continua a segmentului de voce fixa generata de tendinta de inlocuire a serviciilor fixe cu cele mobile, cu venituri aferente mai mici cu 17% la finalul lui 2015 versus perioada similara din 2014. ProForma EBITDA (castigurile operationale inaintea dobanzilor, taxelor si amortizarilor, excluzand cheltuielile de restructurare) pentru anul 2015 a fost de 118,4 milioane euro, in scadere cu 26% fata de aceeasi perioada a anului precedent. Rezultatele au fost afectate, printre altele, de costurile mai ridicate aferente continutului TV si ale celor cu echipamentele mobile si TV, ca urmare a eforturilor companiei de a oferi o experienta superioara clientilor de pe segmentele fix si mobil. La rezultatele inregistrate a contribuit si o scadere a veniturilor din activitati colaterale precum valorificarea infrastructurii vechi de cupru si a portofoliului imobiliar.
Serviciile convergente au generat o crestere a veniturilor mai mult decat dubla din serviciile mobile in T4 2015 versus T4 2014, cu o crestere corespunzatoare a clientilor MagentaONE, care au ajuns la peste 208.000, mai multi cu 48.000 fata de T3 2015. Platforma comerciala MagentaONE a fost lansata pe piata in mai 2015 si include: conceptul One Stop Shop, un call center, o factura, un serviciu MyAccount (inclusiv o singura aplicatie mobila), 10 secunde timp mediu de asteptare in call center pentru clientii rezidentiali si business cu oferte integrate fixe si mobile, dar si divertisment si continut exclusiv pe toate ecranele (TV, tablete, laptopuri, smartphone-uri).
Investitiile semnnificative in continut exclusiv, printre care se numara competitii sportive precum UEFA Champions League, disponibile pe toate ecranele, s-au reflectat in cresterea constanta a bazei de clienti TV, al caror numar a atins 1,45 milioane la finalul lui 2015, cu venituri corespunzatoare in crestere cu 4% la finalul lui 2015 versus finalul lui 2014. De asemenea, in T4 2015, comparativ cu trimestrul precedent, serviciile de televiziune interactiva (IPTV) si cele de cablu digital au avut cele mai spectaculoase rate de crestere. Sumarizand, pe segmentul TV, Telekom a introdus de-a lungul anului mai multe functionalitati inovatoare, noi canale TV si a imbunatatit platforma www.telekomtv.ro pentru a asigura o experienta completa clientilor sai.
Veniturile din serviciile de Internet fix pentru anul 2015 au scazut usor, cu 3%, comparativ cu anul precedent. 1,203 milioane de clienti aveau Internet de mare viteza de la Telekom, o parte dintre acestia cu viteze de pana la 1 Gbps, prin intermediul tehnologiilor FTTx (FTTH – fiber to the home sau FTTB – fiber to the block).
Pe segmentul serviciilor fixe pentru companii, Telekom Romania Communications si-a mentinut pozitia fruntasa atat in ceea ce priveste numarul de abonamente, cat si al veniturilor. Serviciile premium de Internet (MetroNet) au inregistrat o crestere spectaculoasa in ceea ce priveste numarul de abonamente de la un an la altul, in timp ce pentru VPN compania s-a mentinut ca lider. Telekom Romania Communications a continuat dezvoltarea portofoliului de servicii cloud. Astfel, serviciul software as a service Office 365 si Centrul de Gazduire a Datelor au inregistrat rate de vanzari de doua cifre pe aceste segmente. Concentrandu-se in continuare pe solutii M2M (machine-to-machine), precum GPS Tracking, in 2015, Telekom Romania a lansat noi solutii precum: monitorizarea distribuitoarelor automate de produse; solutii smart pentru birou; o noua platforma pentru gestionarea SIM-urilor, cu functionalitati avansate etc.. in plus, proiecte pilot pentru implementarea de solutii pentru orasele inteligente, disponibile la nivelul Grupului, au consolidat prezenta Telekom Romania Communications in toate ariile de operare a solutiilor ICT. in calitate de integrator de sisteme si de furnizor important de servicii, compania a implementat proiecte importante atat in sectorul public, cat si in cel privat.
Veniturile din wholesale ale Telekom Romania au crescut in T4 2015 cu 8,4%, comparativ cu T4 2014, datorita unui trafic international crescut, a liniilor inchiriate si a datelor wholesale & Internet.
Numarul de abonamente raportat pentru serviciile fixe a fost de 4,6 milioane pentru T4 2015, iar pentru cel de servicii mobile a crescut cu 153% la finalul lui 2015, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
Telekom Romania Mobile Communications
Veniturile Telekom Romania Mobile Communications au crescut cu 7,5% in T4 2015, fata de T4 2014, ajungand la 121,1 milioane euro, in timp ce veniturile totale corespunzatoare anului 2015 au ramas stabile, la 438,5 milioane euro, in scadere cu 0,2% fata de anul precedent.
Veniturile din servicii broadband au continuat evolutia pozitiva, cu o crestere de 17,7% in T4 2015, fata de acelasi trimestru din 2014, si de 14% anual. Numarul total de clienti 4G, precum si traficul de date 4G, au crescut cu 80% in T4 2015 fata de T3 2015. in plus, Telekom Romania Mobile Communications a inregistrat o crestere de 16 puncte procentuale a ponderii smartphone-urilor in totalul telefoanelor vandute in 2015 fata de 2014.
La sfarsitul anului 2015, numarul total de clienti (inclusiv Zapp) a fost de 5,754 milioane, in crestere cu 0,7% fata de T3 2015. Numarul total al clientilorpe baza de abonament a crescut cu 3,7% in 2015 fata de 2014, reprezentand 29% din baza totala de clienti.
in T4 2015, in ciuda competitiei intense, segmentul de business a continuat sa inregistreze rezultate pozitive, cu o crestere anuala de 7,7% a bazei de clienti companii. Datele mobile au reprezentat un factor de crestere semnificativ pentru acest segment, fapt care se reflecta in evolutia bazei de clienti business pentru serviciile de broadband mobil, cu 22% mai mare in T4 2015 fata de T4 2014 si cu 25,5% mai mare in 2015 comparativ cu anul 2014.
ARPU (venitul mediu per utilizator) in 2015 a fost de 4,5 euro.
Marja ProForma EBITDA (castigurile operationale inaintea dobanzilor, taxelor si amortizarilor, excluzand costurile de restructurare) a ajuns la 20% in 2015, inregistrand o scadere de 4 puncte procentuale comparativ cu 2014. ProForma EBITDA a atins valoarea de 87,1 milioane euro in 2015.
in prezent, Telekom Romania Mobile Communications ofera acoperire 4G pentru 57% din populatia din mediul urban si pentru 32,4% din totalul populatiei (rural si urban). in Bucuresti, acoperirea 4G este de 98% din suprafata, in timp ce in orasele turistice Brasov si Poiana Brasov acoperirea este de 98%, respectiv 100%. in plus, clientii care nu se afla in aria de acoperire 4G, pot beneficia de 4G Experience, o conexiune avansata avand la baza tehnologia 3G HSDPA dual carrier, ce permite viteze de pana la 43,2 Mbps, in 275 orase si alte peste 5.000 de localitati.
in baza acordului de roaming national incheiat intre Telekom Romania si Orange Romania, in urmatoarea perioada, clientii Telekom vor putea utiliza reteaua Orange 4G/4G+, beneficiind de acoperire extinsa si calitate superioara pentru serviciile 4G si 4G+. Astfel, clientii Telekom Romania se vor putea bucura de tehnologiile de comunicatii 4G si 4G+ chiar si atunci cand nu se afla in aria de acoperire a retelei 4G a Telekom Romania Mobile, prin utilizarea retelei Orange 4G/4G+, care acopera 72% din populatie la nivel national si 96% din populatia urbana.