Reforma economica
In sfarsit, un grup de lucru al coalitiei de guvernare a intocmit un program corect si viabil de relansare a cresterii economice, prin masuri pro-active de incurajare a mediului de afaceri. Desi nu este decat o schema simpla de flexibilizare a fiscalitatii, trebuie remarcat ca este prima actiune de trecere de la masuri pro-ciclice
– caracteristice pentru anii 2009 si 2010 – la masuri pro-active. Programul prevede reducerea CAS-ului cu 3-35%, reducerea cotei unice de la 16 la 12% si ridicare salariului minim pana la cca. 800 RON.
Succesul acestor masuri este conditionat de data introducerii lor, avand in vedere timpul obiectiv necesar pentru a obtine cel putin o crestere a PIB-ului de 1-1,5% pana la sfarsitul acestui an, ca o garantie a capacitatii revenirii cuantumului salariilor si pensiilor la nivelul de dinainte de reducerile din 2010. In acest sens, simularile efectuate de catre institutele de statistica si prognoza arata ca data introducerii acestor masuri ar fi cel tarziu 1 iulie 2011.
Respingerea acestor masuri nu a fost opera – asa dupa cum ne-am fi asteptat – a opozitiei, ci chiar a Ministerului de Finante al coalitiei, care, prin vocea secretarului de Stat, a declarat ca „un astfel de program s-ar putea lua in calcul numai in anul 2012 si numai daca colectarile la buget vor permite acest lucru“.
Este tocmai VICE VERSA, dar deloc surprinzator, avand in vedere conceptia de contabilitate simpla existenta inca din 1990 la nivelul compartimentului de politica bugetara a acestui minister. In cazul de fata, ministerul nu depaseste stadiul de aritmetica primara, socotind ca o reducere a fiscalitatii nu poate fi admisa decat dupa ce s-au colectat la buget sumele ce pot lipsi temporar printr-o fiscalitate mai redusa. Este o pozitie rigida, incapabila de o viziune dinamica, pe termen mediu sau lung.
Este VICE VERSA si in sensul ca numai printr-o reducere a fiscalitatii care stimuleaza activitatea si conduce la cresterea locurilor de munca si, in consecinta, a masei de impozitare, se pot mari sumele atrase la buget. Este VICE VERSA si pentru ca nu renunta la conceptia anacronica prin care bugetul este un fel de pusculita a guvernului in favoarea conceptiei prin care bugetul devine un instrument de politica economica a guvernului prin care se stimuleaza relansarea economica si cresterea locurilor de munca.
Reforma in sanatate
Reforma in sanatate se traduce prin inchiderea a mai mult de 60 de spitale si transformarea lor in camine de batrani. Asta este tot. Nimic altceva.
Lasand la o parte vesnicele deficiente organizatorice ale aplicabilitatii reformelor si accidentele nefericite ale incapacitatii salvarii unor pacienti care nu au mai gasit spitale – la propriu – cu portile deschise, deoarece inca de dimineata se pusesera lacate, trebuie spus ca si in cazul acestei reforme apare un VICE VERSA. Este un VICE VERSA al principiilor acestei reforme, traduse prin inchideri si nu prin deschideri. Spitalele au fost inchise, conform declaratiilor ministrului de resort, deoarece „nu erau eficiente din punct de vedere economic“. Oare, in cazul unei tari cu cel mai redus nivel de igiena si asistenta medicala din Europa, in care a reaparut tuberculoza si care are cel mai scazut nivel al sperantei de viata, spitalele pot fi considerate Centre de Profit? Nu ar trebui, oare, sa fie considerate, cel putin in aceasta etapa istorica, Centre de Utilitate Publica si de Siguranta Nationala? Nu ar fi trebuit depus efort pentru dotarea lor si pentru un mai bun manageriat decat sa fie brusc si violent inchise?
Atunci cand pomul este invadat de omizi, ca sa scapi de ele, dai cu insecticide, dar nu tai pomul, cu omizi cu tot. Este VICE VERSA.
Mircea Cosea