Craiova, 5 iunie 2020: Asociația MaiMultVerde, alături de partenerii săi din Craiova, Asociația Ape fără Plastic și Administrația Bazinală de Apă Jiu (ABAJ), cu sprijinul Lidl România, a instalat o barieră plutitoare pe râul Jiu, cu scopul de a opri și colecta deșeurile aduse de apă. Acțiunea face parte din programul „Cu Apele Curate”, inițiat în 2019 ca un apel la implicare în combaterea și prevenirea poluării cu plastic a apelor, adresat membrilor comunităților și autorităților publice din localitățile riverane. După amenajări, activități și evenimente organizate pe malurile Dunării, proiectul se extinde și pe afluenți, cu scopul de a împiedica deversările de deșeuri în fluviu și ulterior în Marea Neagră.
Bariera plutitoare este instalată pe lacul de acumulare al barajului Ișalnița, care se află la aproximativ 12 km de municipiul Craiova și care asigură alimentarea cu apă a orașului și a Termocentralei Ișalnița. Aceasta a fost achiziționată de la un producător din Finlanda, are o lungime de 90 de metri și este formată din cilindri din poliuretan care îi asigură flotabilitatea. Bariera va rămâne pe Jiu cel puțin un an, timp în care se estimează că va opri 20 de tone de deșeuri de plastic, ce vor fi colectate și trimise la reciclat. În urma monitorizărilor și a analizării primelor rezultate, va fi luată în considerare mutarea sau replicarea pe alte râuri.
„Cu Apele Curate” este un program susținut de Lidl România, ce contribuie la obiectivele strategiei REset Plastic a Grupului Schwarz, din care retailerul face parte. Strategia REset Plastic cuprinde cinci zone de acțiune – de la evitarea folosirii plasticului în ambalaje și regândirea design-ului acestora, la reciclare și acțiuni de ecologizare, până la inovare și educare în domeniu.
Doru Mitrana, Președinte al Asociației MaiMultVerde, spune: „Ne bucurăm să marcăm Ziua Mondială a Mediului și să continuăm misiunea noastră «Cu apele curate», prin curățarea de deșeuri a afluenților Dunării, de data aceasta a râului Jiu. Locuitorii orașelor din apropierea apelor sunt primii afectați de poluarea acestora cu plastic și, în același timp, sunt și cei ale căror inițiative pot avea un impact direct asupra ameliorării situației actuale. De aceea, pe lângă acțiuni concrete, misiunea noastră este să promovăm și un comportament responsabil față de colectarea deșeurilor și cunoașterea biodiversității din zonele afectate.”
Cristina Hanganu, Director de Comunicare și CSR, Lidl România, declară: „Protejarea mediului și promisiunea de a contribui la un viitor mai bun pentru generația noastră și pentru generațiile viitoare fac parte din misiunea noastră pe termen mediu și lung. Știm, însă, că numai împreună putem să avem un viitor mai bun, un viitor cu apele curate. Demersul se înscrie în strategia noastră la nivel de grup, de a combate poluarea cu plastic, sub umbrela REset Plastic, și suntem deopotrivă bucuroși și mândri că astăzi facem un pas în plus spre acest obiectiv, încercând să limităm cantitatea de deșeuri care ajung în Dunăre. Cu fiecare acțiune pe care o facem, apreciem mobilizarea civică și responsabilizarea oamenilor în ceea ce privește problema deșeurilor.”
Dan Mirea, Președinte al Asociației Ape Fără Plastic: „În fiecare an, râurile și acumulările de apă dulce sunt invadate de cantități uriașe de plastic aduse pe de o parte de viituri, care spală gropile de gunoi neautorizate de pe maluri, și pe de altă parte, de obiceiul oamenilor de a lăsa deșeurile la voia întâmplării, fapt ce periclitează biodiversitatea acvatică, calitatea apelor și valoarea peisagistică a acestora. Pe lângă acțiunea de colectare a deșeurilor, montajul barierei plutitoare de pe râul Jiu are și obiectivul de a face o monitorizare clară privind cantitățile reale de deșeuri de plastic existente în râu – premisă obligatorie pentru realizarea obiectivului nostru ambițios, respectiv ca, într-un orizont de timp rezonabil, în Dunăre să nu mai ajungă niciun plastic din Jiu.”
Cosmin Călin, Director Administrația Bazinală de Apă Jiu: „Datele arată că 4,2 tone de plastic sunt transportate în fiecare zi de Dunăre. Prezența plasticului în apele curgătoare poate fi redusă sau chiar eliminată prin aceste acțiuni de curățare și colectare, pentru că astfel reușim să prevenim ca mai apoi acesta să ajungă în Dunăre, de acolo în mare și mai apoi în oceane, iar cercul acesta este unul vicios pentru oameni și întreaga noastră planetă. Lacul lșalnița este una din sursele de apă ale orașului Craiova, iar cu cât apa este mai curată, cu atât tratarea ei va fi mai simplă și apa mai sănătoasă pentru populație.”
*****
Pentru informații suplimentare:
Adelina Ionașcu: [email protected], 0753.047.591
Note pentru editori:
Asociația MaiMultVerde implementează începând cu anul 2008 proiecte de protecția mediului în acord cu misiunea sa de a construi o cultură a responsabilității și voluntariatului pentru mediu în România. Unul dintre domeniile prioritare de acțiune îl constituie combaterea poluării cu plastic, asociația implementând în acest sens, de-a lungul anilor, o serie de proiecte și campanii educative sub sloganuri precum “Există viață după colectare” sau “Deșeurile nu sunt gunoaie”. În cadrul acțiunilor organizate de MaiMultVerde, voluntarii au colectat peste 350 tone de plastic din zone naturale precum păduri, albii de râu sau trasee turistice. Proiectele au vizat și autoritățile publice centrale și locale, prin activități specifice de advocacy menite să contribuie la îmbunătățirea politicilor publice în domeniu (www.maimultverde.ro).
Lidl, parte a grupului Schwarz, cu sediul central în Neckarsulm, este una dintre companiile de top de pe piața de retail alimentar din Europa. Lidl este prezent în 32 de țări din întreaga lume și în prezent operează aproximativ 10.800 de magazine și peste 160 de centre logistice în 29 de țări la nivel mondial.
Lidl este o companie care acționează sustenabil în toate domeniile de activitate. Aceasta este metoda companiei de a-și îndeplini promisiunea cu privire la calitate și, în același timp, de a asigura un viitor mai bun pentru societate și mediu. Compania se implică activ în soluționarea nevoilor din comunitățile din care face parte, concentrându-se pe 5 piloni de activitate: sortimentul de produse, mediul, societatea, angajații și partenerii de afaceri.